Musiker Wolfgang Plagge tror tungetale brukt i musikalsk sammenheng automatisk vil få en dirigerende myndighet for resten av verket. Fordi det er et element så ulikt forankret fra musikken som sådan, er det ikke noe man bare kan putte inn uten videre.
– Min ryggmarksrefleks når jeg hører om et slikt prosjekt er «Wow, kan dette gå bra?!». Tungetale er noe som oppstår spontant. Å fastholde det spontane i et kunstnerisk uttrykk er alltid risikabelt, fordi spontaniteten bortfaller i det man fester det til et medium som bearbeides i etterkant.
LES MER: Bruker tungetale som kunst
Religiøst
Han mener det er naturlig å beskrive tungetale som et fenomen innenfor pinsemenighetens religiøse og kulturelle uttrykk. Slik sett har det et poeng når det fungerer som mellomspill under «Balladen om Hans Nielsen Hauge».
– Likevel blir det mer som et audiovirkemiddel enn en beskrivelse av hva tungetalen egentlig handler om.
LES OGSÅ: – Alle har den samme kilden
Følg oss på Facebook og Twitter!
Det mest inderlige uttrykket
Lars Mørch Finborud er kunsthistoriker og jobber som kurator ved Henie Onstad Kunstsenter. Ved siden av er han forfatter, og driver plateselskapene Plastic Strip Press og Prisma Records.
– Jeg jobber til daglig med eksperimentell musikk, vokalteknikker og lydpoesi. Tungetale til musikk må vel være noe av det mest inderlige uttrykket man kan tenke seg, også sett fra mitt sekulære ståsted. All kunst handler om inspirasjon, enten det er snakk om hverdagslige erfaringer eller en guddommelig bestråling, som gjør noe med både kunsten og kunstneren, sier Finborud.