«Norwegian Indie Games» står det skrevet på et skilt i et hjørne av Moscone Center i San Francisco. Under det har tolv norske spillutviklere koblet opp spillene sine, for å lokke til seg oppmerksomheten til noen av de 25.000 menneskene som denne uken er samlet på verdens største messe for dataspillutviklere.
– Det er ikke alltid lett å nå gjennom til folk på e-post, så det er bedre å møte folk ansikt til ansikt. Her treffer vi folk som kan bidra med penger og distribusjon, sier Are Sundnes, kreativ leder i det Oslo-baserte selskapet Hyper.
En kvart million
I år har Norsk filminstitutt, som også jobber med spillbransjen, brukt 260.000 kroner på å legge til rette for at tolv norske spillprodusenter kan møte den utenlandske bransjen ansikt til ansikt. Sundnes og Hyper bruker muligheten til å vise fram prototypen til spillet Redux Ark – et slags Noas ark i verdensrommet.
– Alt av planter og dyr på jorda har dødd ut. Så har du et mannskap av romhelter som skal reise ut til en annen planet for å samle inn planter og dyr for å bygge opp igjen livet på jorda. Vi har jobbet hardt for å få prototypen klar til denne messen, sier Sundnes.
LES OGSÅ: Lærer samspill av dataspill
Etter oljen
Denne typen samlinger er ikke stedet for avmålte spådommer. Og i det norske utstillingsområdet, en liten gåtur fra utstillingene til flere av verdens største teknologiselskaper, er det stor optimisme på bransjens vegne.
– Jeg vil være litt hårete og si at dette er en av eksportnæringene vi kan basere oss på etter at olja tar slutt, sier Ole Andreas Jordet i det Hamar-baserte selskapet Krillbite.
For litt siden lanserte de spillet Among the Sleep, et skrekk-spill der vi ser med perspektivet til et lite barn, og som etter norsk standard er blitt en internasjonal suksess.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Stort potensial
– Er dere blitt rike?
– Vi er ikke blitt millionærer. Men spillet er solgt i omtrent 100.000 eksemplarer, noe som har gitt en omsetning på en million dollar. Så vi har gått i pluss, og tjent penger vi investerer tilbake i nye prosjekter, sier Jordet.
Hans prognose får støtte av Sundnes i Hyper.
– Jeg tror ikke vi aner hvor stort potensialet er. Se på Sør-Korea; de er en av Norges største konkurrenter innen shipping, men har en spillbransje som omsetter for enda mer enn shipping-bransjen.
LES OGSÅ: Foreldre vet lite om sex og vold i dataspill
Det nye store
Utenfor det norske hjørnet har konferansen i år handlet mye om virtual reality. Flere store aktører, som HTC og Sony, har lansert nye 3D-briller som imponerer kritikerne.
Når prisen også er på vei ned, ser mange nå for seg at virtual reality-brillene vil gå fra å være en framtidsvisjon til å bli noe flere bruker.
Noe annet er også nytt: Mange er gått lei av å gi bort spillene sine gratis, mener Sundnes.
– Da jeg var her for to år siden ville alle utgiverne ha spill som var gratis å ta i bruk, men som tok betalt for ting underveis. Nå ønsker de heller spill man betaler for å laste ned. Så jeg tror vi kommer til å se flere kvalitetsspill som koster penger å kjøpe, men som er gratis å bruke, sier han.
Populærkultur
For omtrent fem år siden gikk spillbransjen forbi filmbransjen målt i omsetning, og siden har veksten bare fortsatt. Kaja Hench Dyrlie jobber for at Norge skal få en større bit av kaka. Hun er seksjonssjef for produksjonsavdelingen i Norsk filminstitutt, som har betalt for de norske standene på GDC.
LES OGSÅ: Snille av å spille dataspill
I det norske hjørnet av utstillingshallen er hun, ikke overraskende, blant venner.
– De forskjellige selskapene er her for å oppnå forskjellige ting. Noen har ferdig utviklede spill som de skal selge, mens andre er ute etter finansieringsavtaler og slikt. Men jeg håper og tror at de fleste klarer å få i havn en avtale som kan hjelpe dem videre, enten når de er her eller i etterkant, sier Dyrlie.
Eget hjørne
– Hvorfor skal vi bruke offentlige penger på dette?
– Spill er det kulturuttrykket barn og unge bruker aller mest. Da er det viktig å skape noe som er basert på vår egen kultur. Vi støtter jo produksjon av norske bøker og filmer, selv om det skapes mye bra på engelsk.
– Hvorfor er de norske spillene i sitt eget hjørne, og ikke sammen med de store?
– Der koster veldig mye å stille ut der de store aktørene er. Men vi er ikke stuet bort i et hjørne. Vi er i hjørnet for de mindre selskapene, som er i en viktig del av messen. Vi har mindre plass enn Xbox, men det er jo bare slik det er, sier Kaja Hench Dyrlie.