Kultur

Det er 
makt i de spillende hender

Denne uken viser 
norske ­spillutviklere seg fram på 
Game Developers Conference i 
San Francisco. De mener at de kan skape en av Norges fremste 
eksportnæringer.

«Norwegian Indie Games» står det skrevet på et skilt i et hjørne av Moscone Center i San Francisco. Under det har tolv norske spillutviklere koblet opp spillene sine, for å lokke til seg oppmerksomheten til noen av de 25.000 menneskene som denne uken er samlet på verdens største messe for dataspillutviklere.

– Det er ikke alltid lett å nå gjennom til folk på e-post, så det er bedre å møte folk ansikt til ­ansikt. Her treffer vi folk som kan bidra med penger og distribusjon, sier Are Sundnes, kreativ leder i det Oslo-baserte selskapet­ Hyper.

En kvart million

I år har Norsk filminstitutt, som også jobber med spillbransjen, brukt 260.000 kroner på å legge til rette for at tolv norske spillprodusenter kan møte den utenlandske bransjen ansikt til ansikt. Sundnes og Hyper bruker muligheten til å vise fram prototypen til spillet Redux Ark – et slags Noas ark i verdensrommet.

– Alt av planter og dyr på jorda har dødd ut. Så har du et mannskap av romhelter som skal reise ut til en annen planet for å samle inn planter og dyr for å bygge opp igjen livet på jorda. Vi har jobbet hardt for å få prototypen klar til denne messen, sier Sundnes.

LES OGSÅ: Lærer samspill av dataspill

Etter oljen

Denne typen samlinger er ikke stedet for avmålte spådommer. Og i det norske utstillingsområdet, en liten gåtur fra utstillingene til flere av verdens største teknologiselskaper, er det stor optimisme på bransjens vegne.

– Jeg vil være litt hårete og si at dette er en av eksportnæringene vi kan basere oss på etter at olja tar slutt, sier Ole Andreas Jordet i det Hamar-baserte selskapet Krillbite.

For litt siden lanserte de spillet Among the Sleep, et skrekk-spill der vi ser med perspektivet til et lite barn, og som etter norsk standard er blitt en internasjonal suksess.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Stort potensial

– Er dere blitt rike?

– Vi er ikke blitt millionærer. Men spillet er solgt i omtrent 100.000 eksemplarer, noe som har gitt en omsetning på en million dollar. Så vi har gått i pluss, og tjent penger vi investerer tilbake i nye prosjekter, sier Jordet.

Hans prognose får støtte av Sundnes i Hyper.

– Jeg tror ikke vi aner hvor stort potensialet er. Se på Sør-Korea; de er en av Norges største konkurrenter innen shipping, men har en spillbransje som omsetter for enda mer enn shipping-bransjen.

LES OGSÅ: Foreldre vet lite om sex og vold i dataspill

Det nye store

Utenfor det norske hjørnet har konferansen i år handlet mye om virtual reality. Flere store aktører, som HTC og Sony, har lansert nye 3D-briller som imponerer kritikerne.

Når prisen også er på vei ned, ser mange nå for seg at virtual reality-brillene vil gå fra å være en framtidsvisjon til å bli noe flere bruker.

Noe annet er også nytt: Mange er gått lei av å gi bort spillene sine gratis, mener Sundnes.

– Da jeg var her for to år siden ville alle utgiverne ha spill som var gratis å ta i bruk, men som tok betalt for ting underveis. Nå ønsker de heller spill man betaler for å laste ned. Så jeg tror vi kommer til å se flere kvalitetsspill som koster penger å kjøpe, men som er gratis å bruke, sier han.

Populærkultur

For omtrent fem år siden gikk spillbransjen forbi filmbransjen målt i omsetning, og siden har veksten bare fortsatt. Kaja Hench Dyrlie jobber for at Norge skal få en større­ bit av kaka. Hun er seksjonssjef for produksjonsavdelingen i Norsk filminstitutt, som har­ 
betalt for de norske standene på GDC.

LES OGSÅ: Snille av å spille dataspill

I det norske hjørnet av utstillingshallen er hun, ikke overraskende, blant venner.

– De forskjellige selskapene er her for å oppnå forskjellige ting. Noen har ferdig utviklede spill som de skal selge, mens andre er ute etter finansieringsavtaler og slikt. Men jeg håper og tror at de fleste klarer å få i havn en avtale som kan hjelpe dem videre, enten når de er her eller i etterkant, sier Dyrlie.

Eget hjørne

– Hvorfor skal 
vi bruke offentlige penger på dette?

– Spill er det kulturuttrykket barn og unge bruker aller mest. Da er det viktig å skape noe som er basert på vår egen kultur. Vi støtter jo produksjon av norske bøker og filmer, selv om det ­skapes mye bra på engelsk.

– Hvorfor er de norske spillene i sitt eget hjørne, og ikke sammen med de store?

– Der koster veldig mye å stille ut der de store aktørene er. Men vi er ikke stuet bort i et hjørne. Vi er i hjørnet for de mindre selskapene, som er i en viktig del av messen. Vi har mindre plass enn Xbox, men det er jo bare slik det er, sier Kaja Hench Dyrlie.

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal

Sondre Bjørdal jobber i religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Kultur