Lærer samspill av dataspill
Dataspill som Minecraft inntar norske klasserom. I tillegg skapes det nye læringsspill. En felles trend er at elevene må samarbeide for å oppnå mål.
Minecraft er et slag digitalt legospill, der spilleren bygger opp sitt eget univers av byggeklosser og forskjellige teksturer. Spillet er blant de mest populære spillene i verden, med over 100 millioner registrerte brukere.
Jimmy / Flickr
– Vi opplever at det er en økende bruk av kommersielle dataspill, som Minecraft, i norsk skole. I tillegg kommer det stadig nye læringsspill på banen, sier seniorrådgiver Vibeke Guttormsgaard ved Senter for IKT i utdanningen.
Hun ser en økende tendens til at dataspillene stiller krav til samarbeid og sosiale ferdigheter.
– Spillene har et stort potensial i å stimulere til samarbeidsprosjekter. De kan øke bevisstheten rundt det å jobbe målrettet i et digitalt univers, slik vi ellers i verden må takle sosiale relasjoner og komme frem til problemløsninger sammen med andre mennesker. For mange elever vil en digital plattform være en kjent arena for problemløsning, og de får takle problemene på hjemmebane. Mange spill baserer seg på en sterk evne til sosial omgang for å lykkes, forteller hun.
Bestill abonnement her
KJØP