Kultur

Mener hiphopens machomenn egentlig er sårbare og lite maskuline

Hva blir igjen hvis du fjerner lettkledde damer, fine biler og feite gullkjeder fra en hiphop-artist?

– Hiphopartister er kjent for å være veldig macho, men hvis du ser nærmere på en del av musikkvideoene, ser du at maskuliniteten egentlig er ganske sårbar, sier Marita Buanes Djupvik.

I sin doktorgrad i musikk ved Universitetet i Agder ser hun på maskulinitet i hiphop-videoer, med en spesiell analyse av rapartisten 50 Cents musikkvideo til låta «Candy Shop».

I videoen kan vi se artisten komme kjørende i en fet bil til et slott fylt av lettkledde damer. Djupvik viser gjennom sin analyse at det er mange ting som må til for å vedlikeholde 50 Cents maskuline image.

Blikkfang for homofile. – Maskuliniteten slår sprekker hvis du fjerner alt rundt. 50 Cent trenger sexy damer, store biler og masse bling for å bygge maskuliniteten sin, sier Djupvik.

I «Candy Shop» går et eksotisk strykeriff som en loop gjennom hele låta. Dette riffet kan assosieres med et harem, altså noe feminint.

– Hvis du tar vekk alle damene i videoen, fremstår 50 Cent som ganske homoerotisk. Når han står alene i bar overkropp, innsmurt i olje, blir han et blikkfang for homofile menn. Det er noe han prøver å unngå, derfor er det viktig å hele tida fylle på med damer.

– Ligger det homfobi i bunnen her?

– Ja, absolutt. Hiphop er en veldig homofob sjanger.

Kriminell machomann. Marita Buanes Djupvik tror rapperne bygger dette imaget helt bevisst. Historien rundt artistene blir veldig viktig.

– 50 Cent har en kriminell bakgrunn. Det blir hele tiden dratt fram i intervjuer. At han faktisk har blitt skutt, blir veldig viktig bilde på den svarte, kriminelle machomannen, sier Djupvik.

Hun tror i tillegg at 50 Cent bruker dette som en parodi.

– Han spiller på disse stereotypiene, men noe av parodien kan bli borte i oversettelsen. Når et norsk, hvitt publikum ser dette, kjenner de ikke nødvendigvis de historiske og kulturelle referansene og kan ta dette som et bilde på en vanlig afroamerikansk mann.

Opprinnelig en protest. Hiphop oppsto i svarte miljøer i USA, og var opprinnelig en protestsjanger.

– Sjangeren ble startet av marginaliserte afroamerikanere som protesterte mot rasisme, fattigdom og undertrykkelse. I dag ser vi rappere som 50 Cent vise fram luksusen sin på programmer som Cribs på MTV. Da blir ikke den politiske brodden helt den samme, sier Djupvik.

– I starten var dette en gruppe som var veldig maktesløse overfor systemet og som brukte en hypermaskulin uttrykksform som protest, men dette har snudd veldig etter hvert som hiphop har blitt mer og mer kommersielt.

At mange av hiphop-videoene har et problematisk kvinnesyn, er kjent fra før, men det er ikke gjort mye forskning på hvordan maskuliniteten framstilles i disse videoene. Djupvik mener det er viktig å være mer bevisst på kjønnsrollene i musikkvideoer.

– Jeg tror mange ikke tenker så mye på de veldig problematiske framstillingene av både menn og kvinner i hiphop-videoene. Dessuten er det på tide at de stereotype bildene av svarte, maskuline menn blir utfordret.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur