Kultur

Händelse i Filadelfia

Händels Messias er like Kristus-fokusert som forkynnelsen i norske vekkelses-menigheter, sier dirigent Helge Harila.

I helgen står han i spissen for et møte mellom barokk kirkemusikk og norsk lavkirkelighet i Filadelfia-menigheten i Oslo.
Messias-oratoriet fremføres av Sofienberg-koret, Storsalens Kammerkor og orkesteret Barokkanerne.
Handels Messias er ikke standardrepertoar på bedehus og i pinseforsamlinger. Det var utgangspunktet da Sofienbergkoret gikk til Storsalen og Filadelfia for å samarbeide om Händels kjente oratorium.

Felles. Legmannsbevegelsen har sine egne musikalske former. Men den tydelige formidlingen av det kristne budskapet er felles for både norsk lavkirkelighet og Händel, forteller Harila.
Ideen er at Messias står så sentralt både tematisk og tekstmessig at det vil kommunisere godt i disse miljøene, sier dirigenten som har ledet Sofienbergkoret de siste seks årene. Han har bred erfaring med å forene bedehuskultur og kirkemusikk fra flere oppsetninger på Vestlandet. Selv om formidlingsformen har vært ulik, har disse to kulturene et felles møtepunkt i ordets forkynnelse. Her smelter de to kulturene sammen, vitaliteten og dramaet i denne musikken passer fint inn i den norske vennesamfunnstradisjonen. Når vi synger «Jeg vet at min gjenløser lever» fra oppstandelseshistorien ser vi et tydelig eksempel på at både budskap og språkbruk møtes i de to kulturene, sier Harila.

Beveget. Händel var en syk og plaget mann i 1641 da verket ble til. Han opplevde at han skrev seg frisk gjennom dette oratoriet. Det fortelles at Kong Georg II ble så beveget at han reiste seg under det kjente Hallelujakoret, og når kongen reiste seg fulgte forsamlingen med. Det skjer faktisk fortsatt under fremførelser av Messias, jeg vil tro det kan passe fint inn i Filadelfia, sier Harila.
Sofienbergkoret startet som Ten-Sing-kor i 1972, de siste årene har de konsentrert seg mer om den tradisjonelle kirkemusikken, Händels Messias er den største satsingen hittil. Vi vil stå for en tydelig formidling av det kristne budskapet, og der har vi funnet fram til den type kirkemusikk som vårt naturlige medium, forteller Harila.

Ga Gud æren. Det er sannsynligvis første gang Messias fremføres i sin helhet i en pinsemenighet i Norge. Fremførelsen blir på engelsk med norsk teksthefte. Händel ga Gud æren for musikken, og ga alltid en sum til veldedige formål når han selv dirigerte oratoriene, den tradisjonen vil vi følge opp med offer til Misjonsalliansen som blir tatt opp etter konserten, sier Harila.
Konserten fremføres i Filadelfia lørdag og i Sofienberg kirke søndag.

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Kultur