Nyheter

Kontroll med lærerne

Hvis fleksibiliteten er det som skal til for å få flere gode lærere, hvorfor vil arbeidsgiverne skusle bort den?

Bilde 1 av 2

Da jeg var lærer – ja, jeg vet at det er farlig å bruke egen erfaring som grunnlag når den bare består av ett år som lærer i ungdomsskolen – men, altså: Da jeg var lærer.

Da jeg fikk min første (og, skulle det vise seg, også min siste) lærerjobb, fikk jeg beskjed om at den nybygde skolen hadde åpen løsning. Så første skoledag sto vi der, fire lærere med 90 sjuendeklassinger i samme rom. Det var bare én ting å gjøre: Vi måtte samarbeide.

For en fersk lærer var det faktisk ganske betryggende å ha noen å samarbeide med. Ikke minst noen med mer erfaring enn meg. Dessuten kunne vi supplere hverandre med ulike forutsetninger, både faglig og pedagogisk. Jeg kunne for eksempel forberede samfunnsfagtimer med overheadpresentasjon for alle 90 under ett, mens de andre tok min klasse i norsk. Vi kunne dele opp kullet i grupper på ulik størrelse alt etter behov.

Planlegging. Men det var helt nødvendig med tid til felles planlegging. Derfor var vi på skolen en time etter vanlig skoletid mange av dagene. Da jeg vikarierte noen timer på åttende trinn, oppdaget jeg at det fungerte helt annerledes der. Der var det flere med lang erfaring som lærere – og et par av dem nektet å være på skolen etter at undervisningstiden var over.

Derfor satt det fire klasser i hvert sitt hjørne av det åpne landskapet der fire lærere drev med hver sin undervisning og forsøkte å la være å bli forstyrret av de andre. Ikke rart at åpen skole kom i vanry.

Jeg ser altså poenget med at lærerne får fast arbeidstid på skolen. Det vil gjøre det lettere å få til planlegging, samarbeid og faglig utveksling.

Men lærerne blir i harnisk over at tariffavtalen som nå er forhandlet fram, innfører plikt til å være på skolen 7,5 timer pr. dag. I går skrev de sin protest i kritt utenfor kommunale bygg. Kommunene har satt mye inn på dette, selv om de vet at spørsmålet kan velte hele avtalen i uravstemningen om et par uker.

Fordommer. Kanskje satser Kommunenes Sentralforbund på at lærerne ikke vil streike i sommerferien. Kanskje satser de på folks fordommer mot lærere.

«Skammelig at en hel yrkesgruppe presses til å måtte jobbe 7,5 timer per dag, hele 5 dager i uken. Umenneskelig!!!», er en av de sarkastiske kommentarene på en sak på aftenposten.no om lærernes protester. Det finnes en misunnelse overfor lærerne, basert på forestillingen om korte arbeidsdager og lange ferier.

Jeg har aldri hatt så lang arbeidstid som det året jeg var lærer. Det var umulig å drive med retting av oppgaver og forberedelse i fritimene jeg hadde på skolen. De få arbeidsplassene vi hadde på deling, var ikke egnet for det. Det ble lange kvelder og helger over bunker og lærebøker. Jeg hadde praktisk talt aldri fri. Fortsatt våkner jeg av mareritt: Jeg drømmer at jeg står helt uforberedt overfor en klasse.

Og enda var ikke dagens skjema- og rapporteringsvelde funnet opp. Arbeidsbyrden for lærere er i alle fall ikke blitt mindre.

Fleksible. Det er fleksibiliteten som gjør at lærerne får regnskapet til å gå opp med positivt resultat. De kan gå hjem tidlig noen dager, mot å jobbe på kvelden. Særlig for småbarnsforeldre er det en god hjelp mot tidsklemma. Noen finnes det nok som snur bunken og får rettingen raskt unna i fritimer, og dermed får flust med fritid. Men det er neppe mange slike. Kravene til lærerne er etter hvert blitt store.

Er det fordi man er redd for at lærerne ikke jobber nok, at kommunene vil forlange at de er på skolen? Eller er det bare nok et utslag av den generelle hangen til kontroll i dagens offentlige system?

– Gir du læreren frihet, får du kvalitet. Nå er tankegangen å sette læreren i bur. Da får du ikke nødvendigvis kvalitet, men kontroll, skriver Thorgeir Kolshus. Nå jobber han ved Universitetet, og han kan ikke tenke seg å vende tilbake til læreryrket dersom det blir slik.

Vi trenger at flere har lyst til å bli lærer. Vi trenger gode lærere. Hvis fleksibiliteten er det som skal til for å få flere gode lærere, hvorfor vil arbeidsgiverne skusle bort den?

[Er det et rimelig krav at lærerne skal være på skolen 7,5 timer om dagen? http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat7/thread11503622/]

Les mer om mer disse temaene:

Erling Rimehaug

Erling Rimehaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter