Kritikk og kommers

LITTERATURKRITIKK: Avisene må følge sine egne løp for å få anmeldelser lest, ikke løpe etter forlagenes lanseringsplaner.

kritikk
KRITIKK OG SYNLIGHET: Avisene må hele tiden gjøre sine egne vurderinger av hva som gagner leserne og samfunnsdebatten, skriver bokansvarlig Sara J. Høgestøl.
Publisert Sist oppdatert

Hvorfor venter avisene med å publisere anmeldelse av en ny bok til flere uker etter at den er kommet ut?

Spørsmålet ble nylig reist av forlagsredaktør i Gyldendal og tidligere kulturredaktør i Vårt Land, Arne Borge, på Facebook. Hans hypotese er at når flere anmeldelser publiseres samtidig, får bokstoffet en tydeligere plass i offentligheten. Følelsen av aktualitet øker, noe som igjen ganger kulturredaksjonene.

Gyldendal har kommersiell interesse av at bøkene får rask omtale. Og det får de jo også – ofte, selv om Borge mener å se at anmeldelsene kommer mer spredt nå enn tidligere. Når spørsmålet likevel treffer, handler det om det nevnte nyhetspoenget. Vi som jobber med bokjournalistikk og kritikk spør oss også – kanskje mer enn noen gang – om hvordan vi kan få anmeldelsene til å bli synlige, og til å engasjere.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP