«Er vi alle småkårsfolk?»
Det virker som om det ligger dypt i den norske folkesjela at vi er minoriteter, alle som en. Veldig mange nordmenn kan spore røttene sine tilbake til småbønder, husmenn, fiskere og småkårsfolk. Makta finnes alltid hos de andre, synes vi. Det gjør oss dessverre maktblinde.
SMÅBØNDER: «Veldig mange nordmenn kan spore røttene sine tilbake til småbønder, husmenn, fiskere og småkårsfolk. Derfor blir vi maktblinde», skriver Merete Thomassen. Bildet er fra 1959, fra fjellgården Ekre i Telemark som lå i et svært ulendt og bratt terreng. Bonden Bjørn Ekre ved slipesteinen på tunet, med sønnen Bjarne (7) som tilskuer.
Aage Storløkken / NTB
For noen uker siden var jeg på et seminar om såkalt postkolonial teologi, en teologi som går dypt inn i maktkritiske perspektiver på alle de sannheter vi tar for gitt når vi snakker om Gud, mennesker og verden. Postkolonial teologi forsøker å avsløre alle de blinde flekkene som finnes i vår oppfatning av hva som er normalt, sant og riktig. Svært store deler av den vestlige tradisjonelle teologien tar utgangspunkt i et majoritetsperspektiv der det normale mennesket er vestlig, hvit, ved god helse, ofte mannlig, heteroseksuell med mer. Dermed fanger den tradisjonelle teologien bare opp majoritetsproblemstillinger, fordi den legger majoritetens erfaringer og problemstillinger til grunn.
Minoritetenes erfaringer
Den postkoloniale teologien problematiserer dette og forsøker å bringe inn minoritetenes erfaringer. Eksempler på minoriteter kan være ikke-hvite, kvinnelige, syke, funksjonsnedsatte, skeive, eller, som begrepet postkolonial springer ut fra, innbyggere i områder som har blitt ofre for kolonimakter som har undertrykt en lokalbefolkning som har bodd i landet i tusenvis av år, for eksempel de amerikanske urinnvånerne. Postkolonial betyr at en forsøker å forstå konsekvensene av koloniseringa etter (latin: post)at kolonitida er over, slik mange av de tidligere britiske koloniene i Afrika må gjøre, eller tilstrebe at koloniseringa skal opphøre, hvis territoriet fremdeles er kolonisert. Men kolonisering er et langt mer komplekst spørsmål enn å være underlagt en av de store kolonimaktene, noe den norske offentligheten har fått høre om den seinere tid.