Tror en firedoblet flyavgift kunne virket
88 kroner mer på utenlandsreiser påvirker reiselysten lite. En avgift på 400 kroner kan gi utslag, tror transportforsker.
Turister nyter livet i et basseng i Koh Phangan i Thailand. Skulle flyavgiften hatt miljøeffekt, burde den svidd mer på de lange turene, mener Harald Thune-Larsen, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt.
Berit Keilen/NTB scanpix
Den omstridte flypassasjeravgiften har de siste dagene tatt helt av i Stortinget, og satt innspurten på revidert nasjonalbudsjett på vent.
Er dette en avgift for å bedre miljøet, eller er det et forsøk på å få budsjettet til å gå opp – med tusen arbeidsplasser i Østfold som pris?
Hvis regjeringen ønsker å få folk til å fly mindre, er en avgift på 88 kroner per flyreise lite, særlig på lange turer, mener Harald Thune-Larsen, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Og det er langturene som forurenser mest.