– Satser på usikkert kort

Klimastrategien for norsk transport skal halvere utslipp innen 2030, men lener seg tungt på biodrivstoff.

Utslippene fra transport skal halveres innen 14 år. Fagetatene mener at da må tungtransport, fly og deler av skipsfarten gå på biodrivstoff.
Publisert Sist oppdatert

Jernbanedirektør Elisabeth Enger overrakte mandag den fete rapporten til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) der etatene for tog, fly, sjøfart og vei har samordnet sine faglige råd til ny nasjonal transportplan. Fagfolkene mener at det er mulig å få ned klimagassutslippene med 50 prosent innen 2030, selv om det kommer til å bli mer transport.

En viktig del av løsningen er biodrivstoff. I dag brukes det 170 millioner liter biodrivstoff i Norge. Ved å gange forbruket med ti og bruke 1,7 milliarder liter bioetanol, biojetdrivstoff, biodiesel og biogass, kan utslippene reduseres med fire til fem millioner tonn CO2-ekvivalenter i året. Utslippene fra transport er på 16,5 millioner tonn i året, en tredel av de norske klimagassutslippene.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen sier at biodrivstoff er helt sentralt for flytrafikken.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS