Kritiserer: Lærer for lite klimahandling

– Du kan vite mye om et problem og likevel ikke vite hvordan man skal løse det, sier undervisningsprofessor.

Astrid Sinnes, professor i naturfagsdidaktikk på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), mener elever må få lære mer god klimahandling av lærere.
Astrid Sinnes, professor i naturfagsdidaktikk på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), mener elever må få lære mer god klimahandling av lærere.
Oslo 20190322.Streikende skoleelever er på plass utenfor Stortinget fredag morgen.Foto: Tom Hansen / NTB scanpix
Rundt 15.000 unge skulket skolen og demonstrerte framfor Stortinget fredag.
Publisert Sist oppdatert

– Det er viktig at læreplanen utformes så elevene ikke bare lærer om problemene, men også om hvordan de kan bli en del av løsningen, sier Astrid Sinnes, professor i naturfagsdidaktikk på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Hvorfor gå på skolen for å lære, når selv ikke politikerne vil forholde seg til en av vår tids viktigste samfunnsutfordringer, er det retoriske spørsmålet som ble stilt av den første klimastreikeren, svenske Greta Thunberg. Fredag klimastreiket 36.000 elever i Norge.

Må lære hvordan være en del av løsningen

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS