Kniver mot østeuropeiske lastebiler

For første gang siden 2007 går NSBs godstog med overskudd. Men godsmengden har gått ned.

Lasting av semitrailer til jernbane ved CargoNet, Alnabruterminalen.
Lasting av semitrailer til jernbane ved CargoNet, Alnabruterminalen.
Containertogene går jevnt og trutt på Bergensbanen forbi Finse, hvor turistene koser seg i finværet.
Containertogene går jevnt og trutt på Bergensbanen forbi Finse, hvor turistene koser seg i finværet.
CargoNet, NSBs godstogselskap, gikk i fjor for første år på lenge i pluss. – Vi trenger bedre planlegging og klarere mål for godstogtrafikken, mener Ola Elvestuen (V), leder for Stortingets energi- og miljøkomité.
CargoNet, NSBs godstogselskap, gikk i fjor for første år på lenge i pluss. – Vi trenger bedre planlegging og klarere mål for godstogtrafikken, mener Ola Elvestuen (V), leder for Stortingets energi- og miljøkomité.
Publisert Sist oppdatert

Siden 2008 har mengden gods som blir sendt med tog i Norge gått nedover, ifølge stortingsmeldingen om jernbanereformen. Det skjer til tross for at politikerne lenge har sagt at mer av godstrafikken må bort fra veiene og over på jernbane.

Torsdag la NSB fram sine tall for 2015, og godsselskapet CargoNet kunne endelig vise fram et overskudd på 89 millioner kroner. Administrerende direktør for CargoNet, Arne Fosen, understreker at kampen er beinhard.

– Østeuropeiske sjåfører utfordrer prisene tungt. Vi er positive til å frakte mer gods, men har nå bare ett år med pluss i regnskapet, sier han.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS