Ivrer for lengre levetid for klær
BÆREKRAFT: Klær må merkes med hvor lang levetid de har, anbefaler Framtiden i våre hender (FIVH). Denne skjorta er ment å vare livet ut.
LANGVARIG: Daglig leder Jo Tobiassen i Northern Playground håper at klærne blant annet Nahed Atitallah produserer for selskapet, skal kunne gå i arv til neste generasjon. Atitallah er en av to medarbeidere som lager klær i Oslo.
Alexa Sensi/Northern Playground
Merkingen av skjorta viser at utløpsdatoen er satt til «aldri». Så ambisiøs er ikke FIVH-leder Anja Bakken Riise. Hun tar i stedet til orde for en merkeordning som garanterer en levetid på minst fem år for alle typer klær – inkludert truser og strømper.
Problematisk produksjon
Det overordnede målet for FIVH med en slik levetidsmerking, er å få redusert produksjonen og forbruket av klær.