Hemmelig helgekrangel om klima
Denne helgen krangler rødgrønne statsråder så busta fyker om klimaforliket skal legges til grunn for Nasjonal transportplan.
Fredag møtte samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) Naturvernforbundets Lars Haltbrekken og flere klimaaksjonister utenfor Slottet. 50 organisasjoner krever at regjeringen følger opp stortingets klimaforlik når de legger fram ny Nasjonal Transportplan før påske.
Naturvernforbundet
Tre ministere må belage seg på nok en rødgrønn hestehandel om klimapolitikk. Det er samferdselsminister Marit Arnstad (Sp), miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV) og statsråd Karl-Eirik Schjøtt-Pedersen (Ap). De tre håper å bli ferdige i løpet av helgen. Vårt Land kjenner til at de frykter de ikke klarer det før neste uke. Avstanden er stor. Sentrale kilder omtaler forhandlingene som «fastlåste».
Prosenter eller kroner. Vårt Land kjenner til at de tre regjeringspartiene ikke er enige om hvordan veksten mellom vei og kollektivtransport skal beregnes. Et av forslagene er at vei og kollektivtrafikk skal få like stor prosentmessig vekst. Siden veibudsjettet er nesten tre ganger så stort som jernbanebudsjettet, vil pengeflyten til vei blir tre ganger så stor som til jernbane. SV kjemper derfor med nebb og klør mot denne modellen. Sps Arnstad må på sin side må sikre at utkantsveiene får sitt. Som kjent er Arbeiderpartiet opptatt av å sikre utbygging av både vei og jernbane til de mest befolkede områdene. Ap skal også være opptatt av å sikre god jernbanesatsning, men partiet vil heller ikke låse seg opp til for stor vekst i samferdselsbudsjettet.
Symbolsak. Grunnen til at det er så vanskelig for de tre rødgrønne partiene å bli enige, er at samferdselspolitikken er proppfull av symbolsaker. De står foran en avgjørende og tung valgkamp, der de rødgrønne partiene sliter. Arbeiderpartiet må vinne velgere som ligger i grenselandet inn mot Høyre. For Sp er det nå viktig å sette et distriktspolitisk stempel. Hvis Sp og Ap sikrer veibudsjetter til by og bygd, kan det gå kraftig utover SVs klimapolitikk, og satsing på tog. SV trenger en klimapolitisk seier, siden de strever rundt sperregrensa.