Slik har de gjort bedehusets basar til en digital folkefest i 2020
BASARER: Under koronakrisen har bedehusets klassiske basarer fått sin digitale debut. Nå har Acta og Normisjons og konsept spredt seg til en rekke organisasjoner som samler store beløp til misjon.
DIGITAL BASAR: Fra hele landet følger folk den direktesendte basaren til Normisjon, hvor Renate Moen lodder ut lukrative gevinster, slik som denne boken «Omvendt» av Hans Christian Bergsjø. Her sammen med kameramann Håkon Moen.
Foto: Tuva Skare
Blant tettpakkete hyller med vaser, porselensservise og lamper fra forrige århundre, rigger et kamerateam seg til i gjenbruksbutikken Galleri Normisjon i Oslo. Renate Moen står på huk ved en rutete, rød sofa fylt med 48 brusbokser, raske solbriller og en julenisse fra Europris.
– Det er gevinster både her, der borte og overalt, sier hun og peker rundt i det provisoriske studioet hun beskriver som «litt uoversiktlig».
Moen er programleder, eller «basarinne» om du vil. Om en drøy halvtime skal hun lede den direktesendte basaren gjennom Facebook-siden til Normisjons barne- og ungdomsorganisasjon Acta. Foran skjermer over hele landet sitter unge og gamle klare for å bli underholdt og muligens kapre noen saftige gevinster mens de bidrar til Normisjons prosjekter, blant annet utdanningsprosjekter i India og Bangladesh.
Bestill abonnement her
KJØP