Bruker opp-ned kors for å formidle påskebudskapet: –Symbolbruken kan treffe ulikt
DIGITAL PÅSKE: For andre år på rad må menigheter i hele Norge feire påska heldigitalt. Pinsemenigheten Salt har valgt en noe utradisjonell måte å gjøre dette på. De vil nå folk som vanligvis ikke ville vært i kontakt med kirka.
PETERSKORSET: På ulike steder i Bergen henger plakater fra Salts kampanje #feilfortellingfortalt.
Liv Mari Lia
Rundt om i Bergen, på nettsiden til pinsemenigheten Salt og på 72 treningssentre landet over henger det i disse dager plakater med bilde av et opp-ned-kors med teksten #feilfortellingfortalt under. Daniel Matthiesen, medpastor i Salt Bergen, understreker at det er et opp-ned bilde, ikke nødvendigvis et opp-ned kors.
– Vi forsøker å få frem at fortellingen om påska er snudd litt på hodet i Norge. Påska handler ikke egentlig om hytteturer, skiturer og kvikklunsj, det handler om Jesu død og oppstandelse, sier Matthiesen.
Forberedt på reaksjoner
Bestill abonnement her
KJØP