Nyheter

Nytt miljømerke for reisemål i Norge

Som første land i verden innfører Norge merkeordning for bærekraftige reisemål. Det har en pris.

Fem grønne blad i en blomst symboliserer nå et bærekraftig reisemål i Norge. Merkeordningen ble innført i går, og de fire første stedene som har gjort seg fortjent til utnevnelsen er Røros, Trysil, Lærdal og Vega.

– Merket gjør oss mer attraktive for turister, særlig fra utlandet, mener Helge Bonden som leder Skistar Trysil, sammenslutningen av skiferie-bedrifter i bygda.

Tanken er at merket skal gi reisemålene et fortrinn. Blant annet fremheves de i markedsføringen av Norge.

– Merket skal signalisere at Norge er et rent, vakkert og bærekraftig reisemål, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Lær av oss. – Dette er standarden for et bærekraftig reiselivsmål. Verdens reiseliv kan lære av oss, sa næringsminister Trond Giske da han i går delte ut merkene.

Norge er først med å innføre et slikt merke, men arbeider for at den norske ordningen skal bli internasjonalt godkjent. Den bygger på hvordan FNs organisasjon for reiseliv har definert bærekraftig reiseliv.

Gir avkall. Et bærekraftig reisemål skal ta hensyn til ressursbruk, kultur, miljø, tradisjon og levedyktig økonomi for å få merket. Røros har fra før status som verdensarv. På lang sikt vil det lønne seg å være for Røros som turistmål å være «verdensmester i bærekraft», mener ordfører Hans Vintervold (AP). På kort sikt må Røros, en av verdens eldste trehusbyer, gi avkall på noe. Det er vanskelig å balansere mellom å være severdighet og for eksempel være handelsted for lokalbefolkningen.

– Kjedebutikkene har for eksempel krav til vindusplass, og det kan vi ikke få til i sentrum av Røros. Samtidig tiltrekker det seg andre typer butikker. Vi får ikke Dressmann, men vi får Moods of Norway, sier ordføreren.

Han forteller at det er bedrifter som ikke etablerer seg på Røros på grunn av begrensningene. Store problemer medfører imidlertid ikke dette så lenge kommunen ikke har noen arbeidsledighet og folketallet er stabilt, medgir Vintervold.

Lokal mat. Røros har hatt suksess med å utvikle lokal mat. Blant annet har de 25 lokalmatguider og inviterer til lokalmatsafari i regionen. Et råd fra prosjektleder Hilde Bergebakken i Røros er å ha god kunnskap.

– Vær raus med å fortelle historien om reisemålet, sier hun.

Ba om hjelp. Representanter fra stedene som nå er tildelt det nye bærekraftmerket ber nasjonale myndigheter om hjelp. Anne Dorte Carlson fra Trysil peker på at det ikke finnes gode nok krav til kildesortering hos bedrifter og hytteeiere. Rørosbanen må utbedres, mente rådmann i Røros, Jon Ola Kroken. Det må være et mål at ikke bare turiststedene, men også måten man kommer seg dit, skal være bærekraftig.

Fornyes. De som får tildelt merket for bærekraftig reiseliv må godkjennes hvert tredje år. Tilfredsstiller de ikke kravene, mister de merket. Fra før har Innovasjon Norge innført Gresstusten, en merkeordning for at turister skal finne fram til miljøsertifiserte reiselivsbedrifter.

Les mer om mer disse temaene:

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme er journalist i Vårt Lands nyhetsavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter