Nyheter

Carola: Jeg formidler profetier når jeg synger

Når Carola Häggkvist går på scenen, venter hun på at Gud skal gi henne profetiske budskap.

BERGEN: – Jeg står i en lovsangstjeneste som ikke bare er evangelisk, men som også forløser den profetiske tjenesten i meg. Man gir et budskap fra Gud til folket, landet, byen eller til individer, sier den svenske artisten til Vårt Land.

Onsdag kveld deltok hun på den tverrkirkelige festen Lovsang Bergen i Grieghallen. Der hadde hun et åpent rom i kveldens program i påvente av at det kunne komme profetiske budskap.

– Det er viktig at alt ikke blir avtalt på minuttet. Vi må gi Gud tid. Det er tross alt ikke et show vi skal ha her i kveld. Vi må la sjel og ånd møtes, så vi kan høre fra Gud.

Budskap. Carola forteller at hun på sine konserter legger inn budskap til tilhørerne som hun opplever hun får fra Gud.

– Når jeg synger «Så lenge jag lever» på mine popkonserter, gir jeg Herren rom for det spontane. Men jeg sier ikke alltid «så sier Herren» først, sier hun.

I tradisjonelle pinsemiljø blir budskap fra Gud ofte innledet med ordene «så sier Herren».

– Forandrer du teksten når du synger?

– Ja, det gjør jeg hele tiden. Da jeg nylig var i Gøteborg opplevde jeg sterkt at Gud ville jeg skulle oppmuntre fem låtskrivere i publikum. Jeg sa at de ikke måtte gi opp talentet sitt, men ta vare på det og fortsette å skrive. Etterpå kom to gutter med tårer i øynene opp til meg og sa «det der var til meg». Og en radioreporter sa det samme senere.

«Ekstra varm». Carola forteller at budskapene hun formidler treffer både folk som deler troen og ikke. Hun mener det er altfor lite plass for det overnaturlige i dagens menigheter. Selv har hun en bakgrunn fra Livets Ord i Sverige på 80-tallet. I dag er hun med i Hillsong Stockholm.

– Hvordan får du budskapet fra Gud?

– Når jeg kjenner Den hellig ånd, blir jeg ekstra varm eller ekstra konsentrert. Jeg kan få et bilde som jeg synger ut om, eller ånden kan røre leppene. Iblant hører jeg ord. Jeg får fragment, som jeg må prøve ut.

Les mer i papiravisen fredag.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter