Tegnefilm mot fordommer

Når Disney feirer meksikansk kultur, er det med en film som inspirerer til å rive ned murer – ikke bygge nye.

Coco år inn til kjernen av meksikanernes de dødes dag. Ved å være sjeldent positiv til og gi en sjeldent genuin framstilling av det meksikanske, framstår den også som en kritikk av president Trump.

Helt fra Bambi satte klovene på isen, har Disney laget snøhvite og ukontroversielle tegnefilmer. Vel å merke har filmene gjort det godt, men konsernet er ikke akkurat kjent for å ta tak i politisk brennbare tema. Filstudioet Pixar har nå vært et underbruk av Disney siden 2006, og i løpet av åra som har gått, har filmene, som Vårt Land skrev 4. januar i år, gradvis tatt tak i mørkere og mer eksistensielle tema.

Og tematisk er Coco, som har norgespremiere i dag, høyst eksistensiell idet den tar tak i døden. Tolv år gamle Miguel vil bli mariachi – en musikant, men det forventes at han skal gå inn i familiebusinessen som skomaker. Miguels bestemor Elena setter foten ned – hun ble selv forlatt av sin far, han forlot hun og moren til fordel for musikken. Det ene fører til det andre og Miguel befinner seg snart i de dødes land – på de dødes dag.

LES OGSÅ: Fargerik animasjon

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS