Vi er ­gravide

Silje Bekeng–Flemmen viser med sin debutroman en vei inn i barseltida, men står i fare for å ­fremmedgjøre andre erfaringer enn sine egne.

Forfatter Silje Bekeng-Flemmen har skrevet boken Velkommen til dyrehagen. Her hjemme hos henne med sine egne barn.
Silje Bekeng-Flemmen skrev i 2018 at hun som vordende mor saumfarte bokhyllene etter fortellinger om morskap. Med et par hederlige unntak, gikk hun tomhendt hjem. Med ­ har hun selv skrevet om temaet.
Silje Bekeng-Flemmen skrev i 2018 at hun som vordende mor saumfarte bokhyllene etter fortellinger om morskap. Med et par hederlige unntak, gikk hun tomhendt hjem. Med ­ har hun selv skrevet om temaet
Silje Bekeng-Flemmen skrev i 2018 at hun som vordende mor saumfarte bokhyllene etter fortellinger om morskap. Med et par hederlige unntak, gikk hun tomhendt hjem. Med ­ har hun selv skrevet om temaet
Publisert Sist oppdatert

I essayet «Ny i verden», fra 2018, forteller Silje Bekeng-Flemmen at hun som vordende mor saumfarte bokhyllene etter fortellinger om morskap. Med et par ­hederlige unntak, gikk hun tomhendt hjem. Hun trekker fram en under­søkelse som viser at mors­tematikken i bøkene hun faktisk fant, ikke fikk oppmerksomhet i omtalene. Gjennom ­debatten som fulgte den påfølg­ende sommeren,­ ble forklaring og argument samme sak: Ettersom barsel er en spesifikk, kvinnelig erfaring, har emnet fått «en lav litterær status», som Vinduets redaktør Maria Horvei uttalte i et intervju med Dagbladet.

Tsunami av morsmelk

I løpet­ av det siste året har vi sett en bølge­ av romaner og dikt­bøker som dreier seg rundt – fortrinnsvis den kvinnelige erfaringen av – hva det vil si å få, eventuelt­ det ikke å få, unger. Kristin Storrusten, Mikkel Bugge, Kjersti Skomsvold, Monica Isakstuen, Aina Villanger, Inger Bråtveit, Heidi Furre, Linn Strømsborg, Maria Aubert. Og nå også: Silje Bekeng-Flemmen. Motivet har kanskje vist seg å stå høyere i kurs enn tidligere antatt.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP