Djevelske fraspark
ANMELDELSE: Asta Olivia Nordenhofs systemkritikk er rasende, spøkefull, øm og sårbar.
GOD: Den danske forfatteren Asta Olivia Nordenhof lykkes særdeles godt i sin kritikk av hvordan velferdssamfunnet ser på enkeltindividet, mener vår anmelder.
Albert Madsen/Oktober forlag
Våren 2020 lanserte den prisbelønte danske forfatteren Asta Olivia Nordenhof sin første roman i en planlagt syvbindsserie om skipskatastrofen Scandinavian Star og en antatt forsikringssvindel. Penger på lomma vakte oppsikt som sosialrealistisk kjærlighetsroman med et politisk budskap.
I bok to, Djevelboka, er forbindelsen til «Scandinavian Star» prosjektet syltynn. Her undersøker Nordenhof snarere sine egne erfaringer med kjærlighetens vilkår under kapitalismen.
Djevelboka består av to prosatekster om djevelen i ulike forkledninger, «Djevelen i høyhuset» og «Djevelen på galehuset». Mellom disse kommer to diktkretser, en utopisk fantasi og en om styrken i de nære relasjoner. Boka er en sjangerhybrid som holdes fast i romans form av en gjennomgående jeg-forteller. Romanen, fint oversatt av Trude Marstein, er full av metakommentarer og leker spøkefullt med virkelighetsfortellingen. Her ligger også frasparket i verket.