Å tråkle sammen norsk samtidshistorie

Kjartan Fløgstad syr fakta sammen med fiksjon i lettvektig ordkløveri og halvkvedede skrøner. Det blir grovsøm som røsker kraftig i den norske selvforståelsen etter 2. Verdenskrig.

Forfatter Kjartan Fløgstad har skrevet boken Due og Drone.Her fotografert utepå Risløkka i den gamle kabelfabrikken som har en stor rolle i boka.
Fløgstad åpner dører til lukkede historiske rom, skriver vår anmelder, men denne gangen er han dystrere enn på lenge.
Forfatter Kjartan Fløgstad har skrevet boken Due og Drone.Her fotografert utepå Risløkka i den gamle kabelfabrikken som har en stor rolle i boka.
Forfatter Kjartan Fløgstad har skrevet boken Due og Drone. Her fotografert utepå Risløkka i den gamle kabelfabrikken som har en stor rolle i boka.
Her¯ya 196010. Fabrikken til Norsk Hydro p Her¯ya, eksteri¯r. Kveldsbilde, Foto: Aage Storl¯kken / Aktuell / SCANPIX
Her¯ya 196010. Fabrikken til Norsk Hydro p Her¯ya, eksteri¯r. Kveldsbilde, Foto: Aage Storl¯kken / Aktuell / SCANPIX
Publisert Sist oppdatert

Med verk som Dalen Portland og Fyr og Flamme er Kjartan Fløgstad for lengst skrevet inn i litteraturhistorien som en av Norges viktigste forfattere. Etter århundreskiftet har han fått øynene opp for fortidens plass i nåtiden. I Grense Jacobselv (2009) og Magdalenafjorden (2014) undersøker han kulturpolitiske sammenhenger og ideologiske overbygninger i norsk og internasjonal etterkrigshistorie. Etter i saumane (2016) er en samling kulturkritiske essay som beskriver samtidens nyliberalistiske kulturforståelse fra en Fløgstadsk synsvinkel.

Det går tråder fra alle disse bøkene til årets Due og drone, et oppgjør med vår egen nasjon. Forfatteren er kvass i årets ideologikritiske roman, selv om den nesten løser seg opp underveis.

Fenomenalt kompleks

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS