Nyheter

Send meg!

Vi ryddet vekk bordtennisbordene og bar vekk stolene. Vi la ut madrasser og satte oss i ring på gulvet, skriver Paul Erik Wirgenes.

De fleste av oss hadde en Bibel – og et slitt stifta sanghefte i fanget. To gitarer og en tamburin som stadig vekk traff på takten, ledsaget sangen. Jeg tror vi var nærmere 30 ungdommer på tirsdagssamlingene på bedehuset i Svelvik.

Jesusvekkelsens sanger var enkle og intense. Tekstene var ofte Bibelvers som det var satt melodi til. Regien på samlingen var åpen og uformell, men med faste og gjenkjennelige innslag: Sang, en forberedt andakt, god tid til bønn, noen vitnesbyrd og flere sanger.

På veggene hang de samme plakatene som vi hadde hjemme. Det var bilder av en hårete Jesus eller ulike symboler på «Veien til Gud». En av plakatene var jeg særlig glad i. Den var tegnet av Endre Fevåg. Mot en rødbrun bakgrunn var det tegnet en jordklode. Under jordkloden var det en Bibel og to tomme sko. Over jordkloden var teksten fra kallelsen av profeten Jesaja: Da hørte jeg Herrens røst: Hvem skal jeg sende, og hvem vil gå for oss. Arnold Børuds sang over samme teksten sang vi ofte:

1. Jesus har et spørsmål, og det lyder så: Hvem skal jeg sende, hvem vil gå? Hvem vil bære budet om at Gud er kjærlighet, Si meg, vil du være med?

Kor:

Jesus, her er jeg, send meg. Jesus, her er jeg, send meg. Jeg vil leve mitt liv i tjeneste for deg, Jesus, her er jeg, send meg.

2. Høsten er moden, arbeiderne få. Hvem skal jeg sende, hvem vil gå? Kallet gjelder alle som tror på Frelseren, Vil du være med, min venn?

Kor:

Det er mange år siden 1970- tallet og Jesusvekkelsen. Nå ser jeg at dette fromhetsmiljøet og denne vekkelsen var til hjelp for mange – men etterlot seg også mange mennesker med sår, slik det ofte er etter intense vekkelsesbevegelser. Ikke alt som ble gjort og sagt var like klokt. Noen av sangene og melodiene hadde slitestyrke – mange hadde det ikke.

Men plakaten har jeg fortsatt på arbeidsrommet mitt. Jeg har lagt på kontaktplast for å ta vare på den. Det er mange grunner til at jeg ble prest og valgte å jobbe med kirke og misjon. Plakaten har en del av skylda.

Takk.

Paul Erik Wirgenes er prest og avdelingsdirektør i Kirkerådet

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter