Tungt og oppløftende
«Light of Passage» viser smerten over tap, men også følelser av håp og trøst i møte med det tragiske.
KRUTTSTERKT: – Med en koreograf av dette kaliberet, og et kruttsterkt kompani, klarer Light of Passage å vise smerten over tap, men også følelser av håp og trøst i møte med det tragiske, skriver anmelder Kjersti Juul.
Erik Berg
Den canadiske koreografen Crystal Pite har skapt en ballett der samfunnsengasjementet formelig skinner igjennom hver bevegelse. Med flyktningkrisen som det smertelig utgangspunktet for «Light of Passage», entrer Nasjonalballetten denne tre-delte ballettkvelden i samlet tropp.
Massen av dansere ser alle like ut, i grå-tonede kostymer som minner om arbeidsklær. Lenge beveger de seg tett i tett, som en bølgende skikkelse der vi ikke kan skille den ene fra den andre – før to dansere i desperasjon river seg løs i en pas de deux.
Enkeltmennesket og massen kontrasteres, ved at danserne må bryte ut av fellesskapet for å synes.