Skogen for bare trær

Reisen til Yoshino er langt fra tilgjengelig i sin hallusinatoriske skildring av eksistensielle kriser og en natur ute av balanse. Men man kan finne filmmagi hvis man leter.

Den franske veteranen­ Juliette Binoche har ingen berørings­angst for ambisiøse filmprosjekter utenfor hjemlandet og synes inspirert.
Publisert Sist oppdatert

Filmmediet er særlig ­egnet til å skildre friksjonen mellom natur og kultur. Det står i mer direkte­ kontakt med sansene enn billed­kunsten og litteraturen, og er mer konkret enn musikken. En spillefilm kan dessuten – og med letthet – romme de nevnte kunstartene, det hører mer til regelen enn unntaket. Det er særlig tre genre som befatter seg med menneskehetens skvis mellom sivilisasjon og råskap; westerns, skrekkfilm/thrillere og det man kan kalle «kunstfilm».

Reisen til Yoshino faller tungt inn i siste kategori, det er som om den ønsker å karakterisere­ seg som «meditativ», «gåtefull», «sanselig», «drømme­aktig», kanskje til og med «hudløs».

Det begynner oversiktlig nok: Sjelfulle bilder av japansk skog. Det brutalt vakre i et fallende tre. En ensom jeger. Juliette Binoche gråtende på et tog.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS