Naiv og troskyldig preken

Teaterforestillingen om Jesus som transperson er egentlig ganske uinteressant – rent kunstnerisk.

.
INGEN SKUESPILLER: – Esben Esther Pirelli Benestad er ingen skuespiller, men regissør Terje Strømdahl redder hen greit inn ved å la teksten deles opp i bolker, skriver teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl.
Publisert Sist oppdatert

Jeg tar meg i å undres over menneskene. Pakistan forvitrer i vannmasser. Ukrainsk og russisk ungdom dør hver eneste dag i en meningsløs krig, og mennesker rundt oss går en vinter i møte der de må velge mellom å handle mat eller betale strømregningen. Vi fanges i apati snarere enn raseri.

Det er som om ingen ting av dette andre finnes når Teater Innlandet setter opp Evangeliet etter Jesus, himmelens dronning av dramatiker Jo Clifford – og det ikke engang i et vigslet rom. For da blir det rabalder. Og det handler ikke om Gud fremstilt som kvinne eller mor (for de bildene finnes jo i Bibelen). Det handler om dette lille ordet: trans.

Verden står fortsatt

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP