Høyt og lavt

BALLETT: Den tredelte ballettkvelden «Faun-Boléro-Canvas» spenner fra skyhøy wow-faktor til et merkelig antiklimaks.

TREDELT BALLETTKVELD: Erika Pastel og Jonathan Olofsson i Afternoon of a Faun.
TREDELT BALLETTKVELD: Erika Pastel og Jonathan Olofsson i Afternoon of a Faun.
Publisert Sist oppdatert

Det begynner bra, nærmere bestemt med en fødsel i koreografien «Afternoon of a Faun». Rommet er dunkelt og delikat lyssatt. Vi skimter en lang, sort kjole som henger ned fra taket og aner en skikkelse, som med ett faller ned på scenen. Et liv har blitt til. Dansen bringer assosiasjonene til en organismes spede start, babyens famlende møte med verden, et dyrs instinktive trang til å kravle seg opp på beina og forsøke å finne balansen.

Erika Pastel er som skapt for denne dansefortellingen. En plastisk kropp som rommer den nyfødtes reflekser og etter hvert gryende modenhet på vei ut i livet. Pastel byr ikke bare på bevegelser som er lette å lese, men har et åpnet ansikt og tydelige skuespillerkvaliteter. En scenisk tilstedeværelse som viser et rikt indre liv.

Til de svevende tonene av Claude Debussys «Prélude à l’après-midi d’un faune» har koreograf Whitney Jensen og Anaïs Touret her latt seg inspirere av Stéphane Mallarmés dikt «Faunens ettermiddag». Og nettopp faunens odde blanding av det halvt dyriske og halvt menneskelige er tydelig, men med en vri: Hovedpersonen er ikke en mannlig faun, men en kvinne.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP