«Et av kunstvårens høydepunkter»
Den ferske utstillingen på Astrup Fearnley-museet byr på spennende skråblikk på overvåkning og informasjonsoverflod.
FANTASIEN: Utstillingens viktigste poeng er at menneskets fantasi og vår evne til å undres, faktisk er fullstendig avhengig av kunstens fantasirikdom, skriver Kjetil Røed. Sung Tieus «In Cold Print» er blant kunstnerne i Astrup Fearnley-museets siste utstilling.
Sung Tieu/Astrup Fearnley
Et kjennetegn på vår tid er den enorme mengden informasjonen vi har tilgang til, men også hvordan denne informasjonen sluses via algoritmer som er skreddersydd etter våre digitale vaner. Som de fleste vet, skaper dette «avtrykket» potensielle ekkokamre, hvor vi får mer av det samme, i stedet for å oppdage noe nytt.
I tillegg fører den digitale kulturen med seg en overvåkningsproblematikk, hvor vi ikke bare blir holdt øye med av kameraer og datautvinningsselskaper. Våre bevegelser registreres av en tilnærmet uendelig mengde datachips i alt fra mobiltelefonen din til sikkerhetsportalene på flyplasser.
Det skulle være ganske åpenbart at vi trenger noen andre steder å se denne situasjonen fra. Den nye utstillingen på Astrup Fearnley kommer med noen spenstige forslag.
Bestill abonnement her
KJØP