Det hellig alminnelige mennesket

«Tiden går!», sier vi, mildt fortvilet. Men nødvendigvis ikke. Kunstneren Fiona Tan visker stillferdig ut skillene mellom da og nå.

Vox populi består av bilder hentet ut av helt alminnelige familiers – min og din families – fotoalbum, som Fiona fikk tilgang til og har satt sammen til én stor fortelling om våre liv. Det finnes flere utgaver, én av dem ble innkjøpt av Det norske storting for elleve år ­siden.
Vox populi består av bilder hentet ut av helt alminnelige familiers – min og din families – fotoalbum, som Fiona fikk tilgang til og har satt sammen til én stor fortelling om våre liv. Det finnes flere utgaver, én av dem ble innkjøpt av Det norske storting for elleve år ­siden.
Fiona Tan er opptatt av hva det vil si å leve i dag – med den historien vi har med oss. Tid betyr ikke mye, bare vi er i den. Og i det den bærer med seg. Avstand er bare et begrep, det duger ikke for henne – når hun lager bilder som nettopp forener før og nå på en sublim, nærmest usynlig måte, til tider.
Fiona Tan er opptatt av hva det vil si å leve i dag – med den historien vi har med oss. Tid betyr ikke mye, bare vi er i den. Og i det den bærer med seg. Avstand er bare et begrep, det duger ikke for henne – når hun lager bilder som nettopp forener før og nå på en sublim, nærmest usynlig måte, til tider.
Et av bildene som inngår i et av bildene i Vox populi-serien. Som enkelt­bilde, men ­likevel del av en stor mosaikk.
Et av bildene som inngår i et av bildene i Vox populi-serien. Som enkelt­bilde, men ­likevel del av en stor mosaikk.
Publisert Sist oppdatert

Fotografen og film/videokunstneren Fiona Tan er nederlender av australsk/indonensisk opprinnelse. Født i Indonesia – i en familie som flyktet fra militærregimet og bosatt seg i Australia. Verkene hennes, videoer og bildeinstallasjoner, som nå stilles ut i Samtidsmuseet i Oslo, er så stille at de høres. Vi kan med hånd på et bankende hjerte snakke om «saktekunst».

Sitt dypeste vesen

Hva er et menneskes identitet? Og hvordan lever vi som enkeltmennesker sammen med historien vår, i vår egen samtid? Minnenes betydning, med andre ord.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP