«Czardasfyrstinnen» mestrer kunsten å balansere
I ny og vakker drakt kan selv en forutsigbar operette lykkes.
TEATRALSK: Som estetisk grunnidé benytter «Czardasfyrstinnen» seg av et fellestrekk mellom homobevegelsen og operaverden i hvordan det teatrale og kunstige uttrykkes kompromissløst, men med selvironi, oppsummerer Sunniva Thomassen.
Erik Berg
Lyspærene former et enormt hjerte foran sceneteppet i røde rysjer bak podiet på scenen. En elegant kvinne entrer podiet, over trappetrinnene som fører ned til teaterscenens ordinære publikum ved små kafébord. Kvinnen er iført et svart korsett, en voluminøst rosa tyllskjørt og hjerteformede sko.
Området rundt henne er i bevegelse ved et entourage av androgyne, halvnakne dansere – de er kledd i hvitt bomullsundertøy, med sløyfer i håret og barokke parykker, prestekrager, rosa joggesko med tyll.
Scenen er satt for Czardasfyrstinnen i ny drakt på Den Norske Opera & Ballett.