Kultur

Salmer fra barne-TV

Sanger skrevet for barne-TV er blitt blant de mest kjente og kjære adventssalmene.

Det skjedde i de dager, i telefaksens tid, at salmedikteren Eyvind Skeie måtte fakse en sang fra NRKs kontorer og ut til barnehager over hele Norge.

Sangen det gjaldt, var selvsagt Tenn lys. Den var skrevet til barne-TV-serien Portveien 2, som gikk sin seiersgang på 1980-tallet.

– Den har hatt en litt rar vandring, for vi tenker jo gjerne at salmene våre har gått fra salmeboken og til folket. Men Tenn lys gikk fra TV, via barnehager og skoler og inn i salmeboken – og viser at det i praksis er like mye omvendt: At salmene går fra folket og inn i salmeboken, sier Eyvind Skeie.

Omdiskutert

Presten og salmedikteren var manusforfatter for Portveien 2. Tenn lys ble skrevet til en julekalender i Portveien, der Eli Rygg, sjiraffen Raffen og de andre skulle tenne adventskransen.

– Kristne innslag i almennkulturen var veldig omdiskutert, og vi hadde mange diskusjoner om dette i barne- og ungdomsavdelingen i NRK. Men det var enighet om at vi måtte ha med den kristne fortellingen, og at salmen som jeg skrev, skulle berøre julens kristne innhold på en forsiktig måte, forteller Skeie.

Dermed fikk salmen den formen vi kjenner: Fire vers, der det første uttrykker et ønske, nemlig «Må jord og himmel møtes», mens det siste avslutter med at ønsket oppfylles: «Nå møtes jord og himmel, i barnet lagt på strå».

– De to versene blir som en bue over andre versene, som har et litt annet preg. Vers to handler om flyktninger og fanger som får sin frihet, mens vers tre handler om kampen for rettferdighet. Dette mer almenne budskapet rammes slik inn av det som skjer i julen ved at himmelkongen blir født, forteller Skeie.

Slo rot

Han tror salmen kunne slå rot hos folk, nettopp fordi teksten lå i grensefeltet mellom det almenne og det kristne.

– Og fordi den er veldig god å synge, legger han til, og mener komponisten, Sigvald Tveit, skapte en melodi med «majestetisk enkelhet».

– Det som skjedde var at alle barnehager og skoler i både øst og vest begynte å bruke den. Den ble en del av følelsesmønsteret for veldig mange barn, barn som nå er blitt voksne og gir den videre til sine egne barn, sier Skeie.

Djervhet

Også en annen sang fra fjernsynsskjermen har fått plass som adventssalme i salmeboken. Dette er Velsigna du dag over fjordan, også kjent som Nordnorsk julesalme. Den er blitt uhyre populær siden Trygve Hoff skrev den i 1985 til barne-TV-serien Lyset i Mørketida.

– Den har en veldig flott melodi. Også tror jeg noe av populariten handler om at vi de siste årene har sett en sterk oppblomstring av salmer fra Nord-Norge de siste årene, salmer som bærer stoltheten om landsdelen og folket. Det er djervheten i det nordnorske gudsbildet vi møter i Nordnorsk julesalme, et gudsbilde som nok er forankret i folkesjelen vel så mye som i Bibelen. Den bærer fram dette litt romantiske bildet av Nord-Norge. Men dette tror jeg har hjulpet den, slik er den bittelitt i slekt med salmene til Petter Dass, sier Eyvind Skeie.

Mistet preg. Salmedikteren mener det er interessant å se på hvilke salmer som regnes som adventssalmer i vår tid.

– Før var man nøye med å skille tidene i kirkeåret fra hverandre, og adventstiden var en helt spesifikk tid med sitt eget preg. Det var egentlig en forberedelsestid, en fastetid. Nå har julens symboler overtatt adventstiden, slik at den dessverre har mistet mye av preget sitt. Og adventssalmene skiller seg heller ikke lenger like mye ut fra julesalmene. Men at vi fortsatt har noen egne adventssalmer, er kulturmessig viktig, i hvert fall for kirken, mener Skeie.

Tenn lys

Tenn lys! Et lys skal brenne

for denne lille jord,

den blanke himmelstjerne der vi og alle bor.

Må alle dele håpet så gode ting kan skje.

Må jord og himmel møtes.

Et lys er tent for det.

Tenn lys! To lys skal skinne

for kjærlighet og tro,

for dem som viser omsorg og alltid bygger bro

Må fanger få sin frhet og flyktninger et hjem.

Tenn lys for dem som gråter

og dem som trøster dem.

Tenn lys! Tre lys skal flamme

for alle som må slåss

for rettferd og for frihet. De trenger hjelp fra oss.

Må ingen miste motet før alle folk er ett.

Tenn lys for dem som kjemper

for frihet og for rett

Tenn lys! Nå stråler alle

de fire lys for ham

som elsker alt som lever, hver løve og hvert lam.

Tenn lys for himmelkongen som gjeterflokken så!

Nå møtes jord og himmel

i barnet lagt på strå!

Tekst av Eyvind Skeie, melodi av Sigvald Tveit. Adventsalmen ble skrevet i 1988 til TV-serien Portveien 2.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur