Nyheter

– Vær klar på den kristne kjernen

Forsker peker på nisjesatsing som suksessfaktor for KRIK, Speiderbevegelsen og Soul Children.

Bilde 1 av 11

– Fra et markedsperspektiv er en av grunnene til at KRIK, Speideren og Soul Children har lyktes som barne- og ungdomsorganisasjoner er at de har satset på en nisje, sier ungdomsforsker Bård Norheim.

– For 20 år siden var det nok å sette opp et biljardbord og skaffe noen kule ungdomsledere, så hadde du kirkekjelleren full.

Slik er det ikke lenger, konkurransen på fritidsmarkedet er en helt annen i dag og ungdomstiden er veldig organisert av både skole og ivrige foreldre. ifølge førsteamanuensen på NLA Høgskolen Bergen.

Fritidsaktiviteter og kristen ungdom har alltid hatt et uløselig bånd. Ofte er de to sammenføyd gjennom en entusiastisk voksenleder – en arena der erfarne kristne kan komme i kontakt med uerfarne.

Les også: – Ungdom er mer interessert i tro enn før

– Det er en lang tradisjon for å bruke aktiviteter for å komme i kontakt med folk, sier Hans Kristian Skaar, leder i Norsk Luthersk Misjonssamband Ung (NLM Ung).

En organisasjon som lenge har brukt aktivitet og idrett som et sted å komme i kontakt med ungdom, er Kristen Idrettskontakt (KRIK).

«Kom, for alt er ferdig»

En vannfast bibel ligger på en gammel skjenk i stua. Det er helt stille i det gamle huset. I annen etasje ligger 15 ungdommer og unge voksne og sover. Klokken bikker 07:30, en svak during fra en alarmklokke og noen stille steg i overetasjen utløser høye knirk i tregulvet.

Eirik Tengesdal er leder på KRIK-tur og skal lage frokost. Asjetter slår mot hverandre og utløser flere stille trinn i overetasjen. Bordet er dekket med sjokoladepålegg, kaviar, ost og flere kurver med brød.

– Kom, for alt er ferdig, roper Tengesdal, noe ironisk.

Dagen begynner med mat og en bønn for dagen – en bønn om at det ikke skal gå snøskred og at det skal være «skikkelig trivli'» på tur.

I gangen henger sko og fargerikt ullundertøy til tørk. Trøtte fjes rundt frokostbordet ser ut på skyene som dekker de høyeste fjelltoppene. Dagens mål er å nå Nonstinden på 1.573 meter over havet.

Ber om å få det kjekt på tur

De pakker i bilene og kjører de første fem kilometerne til foten av fjellet. Samler seg i en ring og ber igjen.

– Kjære Jesus. Jeg ber om at vi må få det veldig kjekt på tur, sier Tengesdal.

I det han sier «amen», begynner toget av allerede solbrente ansikter å bevege seg mot toppen. Tre og en halv time med taktfast tråkking i bakker med opptil 30 graders stigning. Det er det som er grensen for hva som er trygt å ferdes i.

Til tross for en utsikt som det reklameres med i tyske turistblader, er det baktuppene på skiparet foran blikkene hviler mest på. Det er nemlig lettere å gå i jevnt tempo når man går tett. På en av skituppene står det «Redeemer» – på norsk betyr det «forløser» – et uttrykk mange kristne bruker om Jesus.

– Jeg tror det er et kristent merke, for produsenten har et annet par ski som heter «preacher», sier Per Arne Brakstad.

Les også: Visker ut kristenskillene

I begynnelsen satt praten løst. Nå er pusten mer dyrebar og må brukes på å få surstoff til musklene.

De når toppen, og skyene forsvinner.

– Det er fullbrakt, sier Johannes Åsheim andpustent.

De starter nedkjøringen som fylles med lange slake svinger og myke fall.

De er snart nede, og en snøballkrig starter. Åsheim blir blinken.

– Den av dere som er uten synd kan kaste den første ballen, sier Åsheim.

Straks flyr fem snøballer gjennom luften.

– Alltid har hatt et tydelig konsept

– En av grunnene til at KRIK har blitt så populære er at de alltid har hatt et ganske tydelig konsept, og de har turt å vise seg offentlig – både som en idrettslig og kristen aktør. Det samme gjelder Soul Children – når de arrangerer konsert på operataket viser de at de ikke gjemmer seg bort, sier ungdomsforsker Bård Hallesby Norheim.

I tillegg til dette har KRIK bygget en merkevare som knytter ungdom sammen, ifølge forskeren.

– For eksempel var KRIK tydelige til stede under ski-VM i Falun. De er helt rå på å bygge merkevare. De har stands på mange steder der det er naturlig at de er til stede. Det ville ikke fungert på samme måte hvis Ungdom i Oppdrag hadde en stand på ski-VM.

Hettegensere med en KRIK-logo tydelig på brystet har lenge vært symbolet på en aktiv, idrettsglad kristen.

– Når noen i KRIK tar på seg en slik genser, viser han eller hun at KRIK er noe som er verdt å fortelle om videre, sier Norheim

Må man pakke ungdomsarbeidet inn i en kul pakke, som idrett eller andre aktiviteter, for at det skal lykkes?

Nei, jeg tror ikke det. KRIK og Speideren hadde ikke fungert hvis de ikke hadde dyrket det som er kjernen i organisasjonene – det kristne budskapet, sier Norheim.

Troverdig kristenliv

Dette mener Bård Hallesby Norheim må til for at ungdomsarbeidet skal fungere:

  1. Konkurransen er en helt annen enn tidligere. Mange vil ha ungdommenes oppmerksomhet. KRIK, Speideren og Soul Children er noen av de som trekker flest ungdom. Hvorfor det? Fordi de tør å satse på nisjene.
  2. De som i ettertid sier at det kristne ungdomsarbeidet har vært viktig for dem, er nesten alltid de som kan fortelle om ungdomsledere som har vært interessert i dem. En god miks av voksen tilstedeværelse og utfordrende ungdom er bra.
  3. Det kristne ungdomsarbeidet må være et troverdig uttrykk for det kristne livet. Kristne praksiser som bønn, nattverd, lovsang og lignende kan ikke bli et tivoli for seg selv, men må kobles på resten av livet.

Skal skape engasjement

Hvor mange som kommer på de ulike arrangementene og hvor mange som er medlem i ungdomsorganisasjonene, er ikke nødvendigvis en indikator på et vellykket ungdomsarbeid, ifølge Norheim.

– Det viktigste barne- og ungdomsarbeidet skjer i tilknytning til lokale menigheter uten noen spennende innpakning.

Han tror det er viktig at man er ærlig på hva som er målet med ungdomsarbeidet.

Hvis det blir veldig lite oppmerksomhet på den kristne kjernen, sliter man med troverdigheten, og ungdommene gjennomskuer deg.

Hans Kristian Skaar i Norsk Luthersk Misjonssamband Ung (NLM Ung) tror også det er viktig at ungdomsarbeidet tydelig preges av en kristen kjerne.

– Vi skal ikke lure noen til å tro, sier Hans Kristian Skaar.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter