Nyheter

«Og la oss ikke komme i fristelse, ...»

Gud leder menneskene ikke inn i fristelse. Derfor har denne delen ab Fader Vår endret ordlyd.

Det hadde vært så mye enklere om vi var ferdig programmert til å alltid ta rette valg. Men verden er ikke sort/hvitt. Livet er faktisk fullt av gråsoner. Derfor må vi stadig ta valg om hva som er bra for oss og ikke.

Noen ganger er det lett. Andre ganger er det fryktelig vanskelig. Vi må ikke ta alle valgene alene, fornuften hjelper, samfunnets lover hjelper, Bibelen hjelper og Gud hjelper.

Linn Sæbø Rystad Stipendiat på Det teologiske menighetsfakultetet

Det er nesten for drøyt å be deg om dette, Gud. Jeg styrer jo selv inn i fristelser. Herre, hjelp så jeg ikke fristes helt bort fra deg.

Arnfinn Løyning Seniorrådgiver i Frikirken

Styrk meg. For alt makter jeg i deg som gjør meg sterk.

La meg holde meg nær til deg, så du kan lede meg rett. La meg feste blikket på deg hver dag, slik at jeg ser veien tydelig og ikke viker av til høyre eller venstre.

Marianne Braseth Ansatt i Ungdom i Oppdrag, Skjærgårdsheimen

Selv om vi har fått forlatelse og en god samvittighet og er helt frikjent, så er dog livet slik at en kan stå i dag og falle i morgen. Derfor må vi ikke slå oss til ro med at vi nå er fromme og står med en god samvittighet for Gud.

Martin Luther Tysk reformator og teolog (1483-1546)

Fristelser er ikke bare fristelser til å synde, det inkluderer kamper, prøvelser, tester og så videre. Det Jesus virkelig lærer oss her er noe lignende å spørre Gud om å gjøre våre stier rette. Med andre ord: vi spør Gud om å ikke gi oss noe vi ber om, hvis det vil gjøre så vi faller.

C. S. Lewis Forfatter og trosforsvarer (1898-1963)

Fristelser er det gode vi ønsker å oppnå. Prøvelser er det vonde vi håper å unngå. Begge deler innebærer farer og muligheter. Gud vil at alt vi møter skal tjene til det gode og føre oss nærmere hverandre, men både fristelser og prøvelser kan føre til avstand og brudd.

Når vi ber om hjelp og lærer oss å søke nærmere Gud både gjennom fristelser og prøvelser, kommer vi styrket ut av det.

Egil Svartdahl Pastor, Pinsebevegelsen

Denne delen av Fader Vår er tøff. At det er godt er det ingen tvil om. Hvem ønsker vel å bli satt på prøve? Men ligger det et krav der, en formaning om et hellig liv? Jesus er mange steder tydelig på at det å følge ham stiller krav til oss. Jeg er så lite hellig. Det er godt jeg kan be Gud om hjelp.

Espen Andreas Hasle Prest i Manglerud kirke og tidligere leder i Acta - barn og unge i Normisjon

Når denne bønnen har fått ny ordlyd i Bibel 2011, skyldes det at den eldre formuleringen («... led oss ikke inn i fristelse») kunne forstås slik at Gud ledet mennesker inn i fristelse – noe Jakobs brev uttrykkelig sier at Gud ikke gjør (Jakobs brev 1,13).

Derfor har man tatt i bruk en formulering som Jesus selv brukte: «Be om at dere ikke må komme i fristelse» (Matt 26,41). En stor utfordring i denne bønnen er oversettelsen av det ordet som er gjengitt med fristelse; det kunne like godt ha vært gjengitt med prøvelse. Da blir det tydeligere at dette er en bønn om å slippe unna de prøvelsene som i særlig grad hører endetiden til.

Reidar Hvalvik Professor ved Det teologiske menighetsfakultetet

Etterfølgernes fristelser er mangfoldige. Satan angriper dem fra alle kanter og vil bringe dem til fall. Falsk sikkerhet og gudløs tvil anfekter dem stadig. Disiplene kjenner sin svakhet og utfordrer ikke fristelsene for å vise troskraft. De ber Gud om å bevare dem i anfektelsens stund og ikke friste deres svake tro.

Dietrich Bonhoeffer Tysk pastor, teolog og motstandssoldat under 2. verdenskrig (1906-1945)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter