Nyheter

«La riket ditt komme»

Med så mye lidelse og nød som finnes i denne verden, er det all grunn til å intensivere bønnen om at Guds rike må komme full tog helt, skriver Egil Svartdahl.

Hvis jeg slipper verden til i mine tanker er det nesten ikke til å bære. Barn, mindre enn mine egne som går barbeint gjennom ørkenen på flykt fra krig. Guds rike er rettferdig og løfter opp de svakeste. Vi lever i spennet. Allerede har Guds rike seiret, ennå ikke er det realisert fullt ut. Men i glimt ser vi.

Espen Andreas Hasle, Prest i Manglerud kirke og tidligere leder i Acta - barn og unge i Normisjon

Ditt rike er jo her, som en smakebit; et lite forspill. Tenk når det kommer med full kraft.

Arnfinn Løyning, Seniorrådgiver i Frikirken

I denne bønnen ligger en vedvarende oppfordring til oss om aldri å gi opp kampen for de verdier Jesus kom med. For når vi ber overlates ikke alt til Gud, men vi selv blir en del av både bønnen og realiseringen av den. Derfor er dette både en håpsbønn og en kallsbønn.

Ann Helen Fjeldstad Jusnes, Påtroppende biskop i Sør-Hålogaland

I kristelig språkbruk forstås Guds rike ofte som synonymt med kirken, men slik er det ikke i Jesu forkynnelse. Der er Guds rike primært noe som hører fremtiden til, knyttet til Jesu gjenkomst og denne tidsalders slutt.

Den andre bønnen i Fadervår er derfor først og fremst en bønn om at Gud må opprette sitt fullkomne rike og dermed gjøre slutt på urett, lidelse og nød. Det er altså en eskatologisk («endetid-teologisk») bønn, en bønn om at Gud må komme å sette alle ting i rette stand.

Et slikt håp og en slik bønn er gjengitt i Åpenbaringens siste kapittel: «Kom, Herre Jesus!».

Reidar Hvalvik, Professor ved Det teologiske menighetsfakultetet

Hva er nå Guds rike? Vi svarer: Det er ikke noe annet enn det vi før har hørt om i troens artikler, nemlig at Gud har sendt sin sønn, vår Herre Kristus, til verden. Guds rike kommer nemlig til oss på en dobbelt måte. For det første kommer det her i tiden ved Ordet og troen. For det annet kommer det i evigheten ved beskuelsen.

Martin Luther, Tysk reformator og teolog (1483-1546)

Ditt rike komme her på jorden og i mitt liv slik jeg ser det i en syndfri verden: Det er i fuglene som ikke bekymrer seg, og i blomstene som ikke bekymrer seg for hva de skal ikle seg.

Ditt rike komme på jorden og i livet mitt, slik jeg ser det i livet av de levende helgner, mennene og kvinnene som reflekterer bildet av Gud.

Ditt rike komme på jorden og i livet mitt slik som det er i himmelen. Se inn i himmelen og se hvordan ting blir gjort, og spørre hvordan de tingene kan bli gjort allerede nå.

C. S. Lewis, Forfatter og trosforsvarer (1898-1963)

Det er et ønske om at riket skal være synlig i verden. I mitt og ditt liv her og nå; at vi må se små drypp av Guds rike i hverdagen og samtidig se frem mot den dagen Jesus skal komme igjen.

Linn Sæbø Rystad, Stipendiat på Det teologiske menighetsfakultetet.

Guds rike er der Gud regjerer og Jesus har vist oss hva som kjennetegner dette riket: Kjærlighet og rettferdighet, fred og frihet, godhet og barmhjertighet. Med så mye lidelse og nød som finnes i denne verden, er det all grunn til å intensivere bønnen om at Guds rike må komme fullt og helt.

Egil Svartdahl, Pastor i Pinsebevegelsen

La alt det du drømmer om, bli vår drøm. Alt det du lengter etter, bli vårt mål. Kom Hellige Ånd med ditt nærvær og skap liv i død og håp i mørket. Kom som den du er – du som ikke bare er ord, men kraft. Vi trenger deg. Fri oss fra vårt eget rike. Du er velkommen med alt som er ditt, rettferdighetens Konge.

Marianne Braseth, Ansatt i Ungdom i Oppdrag, Skjærgårdsheimen

Måtte Gud la Jesu Kristi rike på jorden vokse i hans menighet. Måtte han snart gjøre slutt på denne verdens riker og føre sitt eget rike hit med makt og herlighet.

Dietrich Bonhoeffer, Tysk pastor, teolog og motstandssoldat under 2. verdenskrig (1906-1945)

LES KOMMENTAR: ... LA NAVNET DITT HELLIGES ... >>>

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter