Nyheter

«La navnet ditt helliges»

Hellighet er ikke så moderne for tida.

Når vi vil skape Gud i vårt eget bilde og utnytte Gud til egne formål, misbruker vi Guds navn. Å holde Guds navn hellig er å tilbe Gud for den han er, uten ønske om å forandre eller tilpasse Gud etter mine mål.

Egil Svartdahl, Pastor, Pinsebevegelsen

Hva mener vi nå med å be om at Hans navn må være hellig? Er det ikke allerede hellig fra før? Til det kan vi svare: Jo, det er alltid hellig i sitt vesen, men ikke i vår bruk av Hans navn.For det første vanhelliger en Guds navn når en i dette navnet preker, lærer og taler noe som er falskt og forførende. For det annet blir Guds navn vanhelliget ved syndig liv og syndige gjerninger. Uttrykket å hellige betyr altså at vi på vår side skal love, prise og ære både med ord og gjerninger.

Martin Luther, Tysk reformator og teolog (1483-1546)

Så kommer disse tre ønskene, som starter med «La navnet ditt helliges». Det ligger mye identitet i navn. Navnet ditt er deg. Så å hellige Guds navn er å hellige Gud.

Linn Sæbø Rystad, Stipendiat på Det teologiske menighetsfakultetet.

Kan navnet ditt egentlig bli mer hellig? Du kan prege meg med hellighet? Gjør det, Gud!

Arnfinn Løyning, Seniorrådgiver i Frikirken

Hellighet er ikke så moderne for tida. Men det forandrer ikke Gud. Gud er; Gud er hellig. Annerledes, opphøyd, fullkommen og ren. Det er godt at Gud er hellig, for det ville vært stusslig hvis Gud bare var en helt vanlig ranglefant som oss andre. «Gud er alltid større», sa kirkefaderen Augustin. Vi må ikke gjøre Gud for liten, så Han passer i våre rammer, definisjoner og bokser.

Les: Esek 36,23

Espen Andreas Hasle, Prest i Manglerud kirke og tidligere leder i Acta - barn og unge i Normisjon

La alt det du er og står for bli holdt i ære. Du som er den du er, la oss snakke sant om deg og leve slik at det gir deg glede. La din renhet og standard få forme våre liv og vår virkelighet slik at lyset fra deg får stråle klart iblant oss. Hellige oss i din sannhet.

Marianne Braseth, Ansatt i Ungdom i Oppdrag, Skjærgårdsheimen

Den første bønnen i «Fader Vår» gjelder Guds navn. I Bibelen står navnet for personen selv. Det logiske subjektet for oppfyllelsen av bønnen kan være både oss mennesker og Gud selv, men de to tolkningene trenger ikke å utelukke hverandre. Guds navn kan helliges når mennesker lever etter hans bud og vilje. Men de neste bønnene taler for at det først og fremst er tenkt på at Gud selv skal hellige sitt navn ved å gjennomføre sin vilje.

Reidar Hvalvik, Professor ved Det teologiske menighetsfakultetet

Guds navn er Far, det er blitt klart for dem som følger Jesus Kristus. Nå skal dette farsnavnet holdes hellig blant disiplene, for i dette navnet ligger hele evangeliet gjemt. De ber om at Gud ikke må tillate at han hellige evangelium fordunkle og forderves av falsk lære og vanhellige liv.

Dietrich Bonhoeffer, Tysk pastor, teolog og motstandssoldat under 2. verdenskrig (1906-1945)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter