Nyheter

Kristen andakt-TV når langt ut

Indremisjonsforbundets nettsatsing for kristne ungdommer i Norge blir brukt over hele verden.

Preik.tv er en nettplattform der vi deler korte videoandakter hver fredag. I utgangspunktet er det for lokale, kristne ungdomslag som ikke har anledning til å skaffe en fysisk andaktsholder hver gang. Vi ser at det kan være vanskelig å få predikanter, sier nettkonsulent Kjetil Fyllingen i Indremisjonsforbundet Ung (ImF-Ung).

En ny kartlegging viser imidlertid at det er brukere i alle verdensdeler som følger ImFs andakter på nett.

– Nå ser vi at det er mange andre enn bare våre egne, lokale ungdomslag som ser på andaktene, sier han.

Mange ukjente besøk

Noe man ofte sjekker når man skal analysere hvem som besøker en nettside, er hvilken nettside som ble besøkt før en seer var på nettstedet Preik.tv. Hvis seeren besøkte Facebook rett før han eller hun så en andakt, er det rimelig å anta at seeren trykket på en link som en bekjent hadde delt på Facebook.

Les også: Når 'alle' folkeslag på nett

– En av de største gruppene av besøkende på Preik.tv er imidlertid personer som har søkt i Google eller andre søkemotorer, og funnet en av andaktene gjennom det. Det er derfor rimelig å anta at det er mange ukjente som har besøkt siden, sier Fyllingen.

– Hva kan de ha søkt på da?

Vi har 150 andakter med ulike temaer, så jeg antar at de for eksempel kan ha søkt på ting som «hva er kristendommen», og kommet inn på andakten vår om «hva kristendommen egentlig er», sier Fyllingen.

De søkeordene som har fått flest inn på Preik.tv er: «syndefallet», «den bortkomne sønnen», «åpenbaring», «jesus på korset», «det levende vann», «Christian Lilleheim», «frimodig»,«gud er god» og «preik».

Hvordan går du frem for at så mange som mulig skal få sett andaktene?

– Mange ser nok en andakt på Preik.tv fordi de kjenner andaktsholderen, mens andre ser en annonse på Facebook. Eller så ser de den via Dagen.no som av og til legger ut andaktene våre.

Les også: Kristenledere ber deg lytte til denne mannen

En ting Fyllingen bruker mye tid på, er å vinkle en andakt slik at den virker spennende.

– Den andakten vi har hatt flest treff på, er «hva kristentroen egentlig handler om». Den var vinklet på en måte som treffer veldig godt. Det er verre med «Hva kan jeg lære av profeten Amos?», sier han.

Dette er en Preik.tv-andakt:

Mange seere

På ett år har andakter på Preik.tv blitt sett 23.200 ganger.

Hvis en predikant skulle hatt det samme resultatet ville han fått det travelt.

– Vi har i snitt 63 seere om dagen. Det er et ganske godt resultat, sammenlignet med det å lønne en predikant.

Kan internettandakter erstatte vanlige andakter?

Nei, på ingen måte. Og det er ikke et mål, sier Fyllingen.

Tips til å lage videoandakter

Mye av utfordringen ligger i å få riktige folk til å ha en andakt, og å få det tilrettelagt med tid og sted, ifølge Fyllingen.

– Å filme, redigere og legge ut går veldig lett.

Hva koster det å starte opp?

Det kan være alt fra 2.000 til 10.000 kroner. Det går an å starte med en smarttelefon, en enkel mikrofon (mygg eller bom-mikrofon) og et gratis redigeringsprogram, som iMovie på Mac eller Windows Movie Maker på Windows, sier Fyllingen.

Les også: Slik lager du Podcast

Når Fyllingen instruerer personer som skal ha en andakt, gir han dem disse tipsene:

  • Snakk i 3-7 minutt.
  • Du må ha noe som fanger oppmerksomheten i starten. De første 3-5 sekundene av andakten er de viktigste.
  • Ha konkrete poeng underveis.
  • Avslutt med en oppfordring eller utfordring.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter