Nyheter

Kort vei fra jul til påske

Nå er det jul igjen, nå er det jul igjen - og jula varer helt til påske, synges det i en skrålende julesang. I kirken er vi i alle fall framme ved påsken 10. januar.

TEKSTVERKSTEDET 2. SØNDAG I ÅPENBARINGSTIDEN

Johannes døperen befant seg i Betania på den andre siden av Jordan, der han døpte folk som kom til ham. Hit var det Jesus kom. Her begynte den lange vandringen mot kors og død i Jerusalem.

I Johannesevangeliet sies det ingenting om at Jesus lot seg døpe ved denne anledningen, slik de andre evangeliene forteller. Her er det selve vitnesbyrdet til Døperen som er viktig. Og vitnesbyrdet inneholder to grunnleggende utsagn om Jesus: Han er Guds lam. Han er Guds Sønn.

«Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!» Det er sterke ord Jesus blir møtt med av Døperen. Utsagnet spiller på flere ulike forestillinger fra Det gamle testamentet.

1. Offerlammet

I Moseloven blir det påbudt at det hver dag skal ofres to lam som gaveoffer til Herren. Ett skal ofres om morgenen, og ett i skumringen. (2. Mos 29)

2. Renselseslammet

Den som hadde fått en hudsykdom i det gamle Israel måtte vise seg for presten hvis han skulle kunne erklæres som frisk. Etter en ukeslang rituell renselse skulle presten ofre tre lam på den åttende dagen. Et av dem skulle være et skyldoffer, som presten skulle svinge for Herrens ansikt. (3. Mos 14)

3. Påskelammet

Da israelsfolket skulle flykte fra slavetilværelsen i Egypt, fikk husfaren i hvert hjem beskjed om å slakte et årsgammelt lam uten feil. Blodet fra dette lammet skulle strykes på husets dørkarmer. Gjennom dette skulle alle i huset frelses når dødsengelen gikk forbi. Siden ble dette gjentatt hver påske i hjemmene og i templet i Jerusalem. (2. Mos 12)

4. Herrens lidende tjener

Jesaia beskriver hvordan straffen ble lagt på Herrens tjener for folkets lovbrudd og synder. Men han åpnet ikke sin munn, «lik et lam som føres bort for å slaktes». (Jes 53)

5. Syndebukken

På den store soningsdagen skulle det legges hender på hodet til en bukk, og hele folkets synd bekjennes over den. Så skulle bukken bære alle syndene ut i ødemarken. (3. Mos 16)

Samme sak

Alle disse aspektene ville klinge med for jødene som hørte Døperen omtale Jesus som Guds lam som bærer bort verdens synd. Når Johannes skrev ned sitt evangelium var templet jevnet med jorden og ofringene opphørt. For de kristne var Jesu død på korset det offeret som gjorde slutt på alle andre offer. Han bar verdens synder. Både i fortid og framtid.

Julen og påsken er to sider av samme sak. De handler om Guds Sønn som kommer til jorden med frelse. Gud ble sitt eget offerlam. I dette mysteriet ligger det store håpet, både for en menneskehet som har skakkjørt jorda de fikk å forvalte, og for det enkelte menneske som bærer skyldens tunge byrder.


Søndagsskolen: Døperen Johannes

Sønn av presten Sakarja og Elisabet, som ikke kunne få barn. Luk 1,5

Elisabet var slektning av Maria, Jesu mor. Luk 1,36

Sto fram som omvendelsesforkynner i det femtende regjeringsåret til keiser Tiberius. Luk 3.1

Levde som asket i ørkenområdene omkring Jordan. Matt 3,4

Døpte folk med dåp til omvendelse. Matt 3,11

Døpte Jesus. Joh 3,13

Fikk en egen disippelkrets som fulgte ham. Joh 3,25

Ble arrestert og halshugget etter å ha kritisert Herodes Antipas og Herodias (Salome). Mark 6,14ff

Det fantes disipler av Døperen Johannes i flere årtier etter hans død. Apg 19,3

Døperen omtales både i Det nye testamentet og hos historieskriveren Josephus.

Les mer om mer disse temaene:

Per Eriksen

Per Eriksen

Per Eriksen er pastor i Fredrikstad frikirke og bokanmelder i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter