Nyheter

Jødene feiret pinse før de kristne

– Vi spiser melkeprodukter og er våkne hele natten for å studere, sier forstander i synagogen i Oslo, Ervin Kohn.

I år faller jødisk pinse, også kalt shavuot, samtidig som kristen pinse. Den starter lørdag kveld og avsluttes etter solnedgang mandag. Shavuot som betyr uker, markeres syv uker, eller 49 dager, etter jødisk påske.

– Opprinnelig er dette en innhøstningsfest, men det er også en høytid til minne om Torahen som ble gitt på Sinai-fjellet, sier Ervin Kohn som er forstander i Det Mosaiske Trossamfund i Oslo.

De ti bud. I 3. mosebok kapittel 23 står det beskrevet hvordan høytiden skal markeres:

«Da skal dere bære frem for Herren en offergave av den nye grøden. Dere skal ta med hjemmefra to brød som skal svinges. De skal være laget av to tiendedels efa hvetemel og bakt med surdeig. Det er førstegrøden, som hører Herren til» (23:16-17).

I 2. mosebok kapittel 19 og 20 kan man lese hvordan Israels-folket mottok de ti bud:

«Moses førte folket ut av leiren, til møte med Gud, og de stilte seg nedenfor fjellet. Hele Sinai-fjellet stod i røk, fordi Herren var kommet ned på det i ild. Røken steg opp som en smelteovn, og hele fjellet skalv» (19:17-18).

Spiser melkemat. – Vi feirer høytiden med å spise melkeprodukter, og er våkne hele natten for å studere Torahen og Mishna, som er den muntlige overleveringen av Torahen, sier Kohn.

I jødisk tradisjon spiser man gjerne ulik mat for å huske historien. Moses var 40 dager på Sinai-fjellet for å motta loven. Kohn forteller at melk på hebraisk har tallverdien 40.

– Hvilke melkeprodukter spiser dere?

– Det kan være ulike produkter med ost, for eksempel ostekake eller pannekaker med ostesaus. Flere spiser gjerne pastaretter med fløtesaus. Mens min mor pleide å servere bønnesuppe i hvit saus. Hva folk spiser er avhengig av hvor i verden man kommer fra.

Ruts bok. Under feiringen leser mange jøder også Ruts bok.

– Rut representerer det ypperste av paktstroskap. Hun var en moabittisk kvinne som konverterte til jødedom og ble Davids stammor, sier Kohn.

Historien handler kort fortalt om Rut og svigermoren Noomi som bodde i landet Moab. Etter at ektemannen til Rut dør gir hun et løfte svigermoren om å følge henne tilbake til hjemlandet Juda og sier: «Dit du går, vil jeg gå, og hvor du bor, vil jeg bo. Ditt folk er mitt folk, og din Gud er min Gud».

Rut konverterer dermed til jødedommen og gir Noomi et løfte om troskap.

I boken kan man også lese om hvordan Rut deltar i innhøstningen på åkeren til Boas, en mann hun senere gifter seg med.

– Noomi hadde forventet at begge hennes svigerdøtre ble igjen i Moab, men Rut ville ikke vike fra Noomis side, sier Kohn.

– Kan lære plikt. Boken minner jødene derfor både om at shavuot er en innhøstningsfest, men også at det er en høytid for å huske lovpakten på Sinai.

– Hva er det viktigste vi kan lære av Ruts bok?

– Bortsett fra paktstroskap kan vi lære noe om pliktfølelse. I vårt moderne samfunn er det mange som mener at vi kun skal gjøre gode handlinger hvis vi er motivert til det. Men å besøke en gammel tante er rett selv om man egentlig kunne tenke seg å gjøre noe annet. Ruts bok minner meg om det, sier Kohn.

Ukjent høytid. Shavuot er en av de tre store pilgrimsfestene i jødedommen, sammen med påske og løvhyttefesten. Da skulle folk dra til Jerusalem. Likevel mener Kohn at mange jøder ikke vet hvorfor høytiden blir feiret.

– Blir en nordmann spurt om hvorfor de feirer pinse, svarer kanskje tre av fire at de ikke vet. Slik er det nok også i den jødiske verden om hvorfor vi feirer shavuot.

– Hva kan kristne lære av jødisk pinse?

– Det vi alle kan lære er å stille spørsmål. Når jøder studerer bibelen stiller vi alltid spørsmål, hele vår tradisjon dreier seg om spørsmål og debatt, sier Kohn.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter