Religion

Hvordan så Jesus ut?

Alle vet at Jesus hadde langt hår, skjegg, kjortel, en kappe og sandaler. Utseendet hans er kanskje det mest ikoniske i den vestlige verden.

Jesus er den personen i vestlig kultur som er mest avbildet i kunstmalerier, og ansiktstrekkene hans er så velkjent at «folk ser ham i ristet brød, pannekaker - ja, for så vidt all slags mat», skriver BBC.

Bildet av Jesus med langt hår, skjegg, hvit kappe og av og til et blått slør og blå øyne, ble et standardmotiv mot slutten av 600-tallet i østlige kirker, mens det drøyde helt til slutten av 1200-tallet før en skjeggete Jesus ble vanlig i vestlige kirker.

Men samtidig: Det er ikke sikkert det er sånn han så ut.

Faktisk: Sannsynligvis var det ikke sånn han så ut.

Hvordan så Jesus ut?

For å finne svaret på hvordan Jesus så ut, gjør vi som så ofte i slike spørsmål: vi spør trosforsvarer-ekspert Bjørn Are Davidsen først.

Vet du hvem som kan si noe om hvordan Jesus så ut?

– Spiller ingen rolle hvem du spør, ingen vet det, skriver Davidsen i en e-post.

Vi stiller visst feil spørsmål. Bibelen sier nemlig ikke noe om hvordan Jesus så ut, og ingen andre historisk relevante kilder sier noe om Jesus sitt utseende. Et nytt spørsmål må derfor til. Det er ikke like catchy og tabloid, men likevel bedre:

«Hvordan kan en 30 år gammel jødisk mann fra Nasaret rundt år 30, som ble sett på som en profet og jobbet som snekker ha sett ut?»

Jesus liknet sannsynligvis andre menn på den tiden. For eksempel måtte Judas Iskariot kysse personen som romerne skulle pågripe, som et signal om hvem de skulle ta (Matteusevangeliet kapittel 26, vers 48 skriver om dette).

Vi kan derfor prøve å ta for oss typiske trekk ved jødiske menn mellom år 0 og 40. La oss ta for det fra topp til tå, slik også teolog Joan Taylor gjør det i en artikkel for BBC.

1. Langt hår?

Middelalderkunstnerne begynte på 1200-tallet å male Jesus med langt hår og midtskill. Utgangspunktet for dette er et skrift som kalles Lentulus' brev, som skrev at Jesus var:

«... en mann av gjennomsnittlig størrelse, håret hans har fargen av en moden hasselnøtt, slett ned til ørene, men under ørene er det bølget og krøllete med tydelig glans, slik som nasireernes. Håret er delt i to på midten av hodet, som nasireernes. Øyenbrynene er glatte, fyldige og veldig muntre, over et ansikt uten en rynke eller flekk, men med et rødaktig skjær»

Dette brevet er vanskelig å få datert til å være fra Jesus sin tid, og har dermed liten historisk betydning, men det som står i brevet baserer seg på at Jesus i Matteus 2,22 kalles «en nasareer», og kan være interessant å se nærmere på.

«Da Josef kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret. Slik skulle det ordet oppfylles som er talt gjennom profetene, at Jesus skulle kalles en nasareer.» Matteus' evangelium kapittel 2, vers 22.

At Jesus i evangeliene ble kalt en nasareer har fått kunstnere til å tenke at han også fulgte nasireer-løftet som innebar at man «ikke skulle klippe håret»:

«Så lenge han er nasireer, skal han ikke spise noe som kommer fra vinstokken, ikke engang druekjerner eller skall. Så lenge nasireerløftet gjelder, må det ikke komme barberkniv på hodet hans. Helt til dagene da han er viet til Herren, er over, skal han være hellig. Han skal la håret på hodet vokse og henge fritt.» 4. Mosebok kapittel 6, vers 4-5.

Dette var den samme loven som gjorde at dommeren Samson ikke skulle klippe håret sitt.

«Pass derfor på at du ikke drikker vin eller sterk drikk og ikke spiser noe urent! For se, du skal bli med barn og føde en sønn. Det må aldri komme rakekniv på hodet hans, for gutten skal være en Guds nasireer helt fra mors liv. Med ham skal frigjøringen av Israel fra filisterne begynne.» Dommernes bok kapittel 13, vers 4-5.

Men Jesus var neppe knyttet til nasireer-løftet. Det innebar nemlig også at man holdt seg unna vin og sterke drikker, til og med druesaft var forbudt. I Bibelen står det imidlertid at Jesus var en «storspiser og vindrikker» (Matteus 11,19).

Joan Taylor (ikke den kjente glamourmodellen og skuespilleren, men teologen) er en av personene som har saumfart Bibelen, på jakt etter hvordan Jesus kan ha sett ut. Hun skriver dette:

«Hadde Jesus hatt langt hår kunne vi forventet at folk reagerte når han drakk vin. Jøder med langt hår ble umiddelbart knyttet til nasireer-løftet fra 4. Mosebok, som innebar at man ikke skulle drikke vin eller sterke drikker», skriver hun i en artikkel for BBC (som anbefales å lese, hvis du synes temaet er interessant).

«Menneskesønnen kom; han spiser og drikker, og de sier: ‘Se, for en storeter og vindrikker, venn med tollere og syndere!’» I Matteus' evangelium kapittel 11, vers 19.

Vi kan dermed anta at Jesus hadde normal lengde på håret for menn på den tiden: mellom kort og halvlangt.

PS: Nasireer-løftet kan være tidsbestemt. Det er ingenting som sier at Jesus ikke kan ha fremlagt nasireer-løftet i en epoke av livet sitt, og at han i denne epoken kan ha hatt langt hår.

2. Skjegg?

Da Michelangelo i 1536 malte «Den siste dommen», og Jesus var uten skjegg, vakte dette store reaksjoner. Husk: På denne tiden var det festet seg en tanke om at Jesus hadde skjegg og langt hår. At han i bildet var blond vakte ikke reaksjoner.

Filosofer og andre som brukte mye tid på «det himmelske» hadde ofte et «naturlig utseende», som i følge dem innebar litt skjegg og litt rufsete hår. Noen mener det er dette som ligger bak når «den samaritanske kvinnen ved brønnen» sier til Jesus:

«Herre! Jeg ser at du er en profet.» Johannes' evangelium kapittel 4, vers 19.

En mynt fra det første jødiske opprøret rundt år 70, kalt Judea Capta (latin: jødenes fangenskap), viser på den ene siden keiser Vespasian, men på den andre siden to jøder som er fanget. På bildet ser vi en mannlig jøde på venstre side av en palme. Taylor mener dette er en god kilde til hvordan jøder kan ha sett ut på den tiden, og også hvordan Jesus kan ha sett ut. Legg merke til at mannen har kort hår og skjegg.

###

Wikimedia Commons

3. Klær?

I påsken hadde Jesus på seg tre kapper:

Herodes la på ham en praktfull kappe (disse var visst ofte hvite) ...

«Herodes viste ham forakt og hånte ham sammen med soldatene sine. Han la en praktfull kappe om ham og sendte ham tilbake til Pilatus.» Lukas' evangelium kapittel 23, vers 11.

... og soldatene la på ham en purpurrød kappe ...

«Soldatene flettet en krone av torner og satte den på hodet hans, og de la en purpurkappe om ham.» Johannes' evangelium kapittel 19, vers 2.

... og sin egen kappe.

«Da soldatene hadde korsfestet Jesus, tok de klærne hans og fordelte dem på fire, én del til hver soldat. De tok også kjortelen. Men den var uten sømmer, vevd i ett stykke ovenfra og helt ned.» Johannes' evangelium kapittel 19, vers 23.

Det er altså en todelt drakt. Klærne og kjortelen. Det står om kjortelen hans at den var «vevd i ett stykke ovenfra og helt ned», som av flere oppfattes som en henvisning til en prestekjortel som er omtalt i Andre mosebok.

«Kappen som hører til efod-drakten, var vevd i ensfarget purpurblått stoff.» 2. Mosebok kapittel 39, vers 22.

Dette er nok likevel en høytidsdrakt, noe som vi vet Jesus kritiserte fariseerne for å ha.

«Pass dere for de skriftlærde! De vil gjerne gå omkring i lange kapper, motta ærbødige hilsener på torget». Markus' evangelium kapittel 12, vers 38-39.

Samtidig står det om at «en blødende kvinne» en gang kom og rørte ved Jesu kappe.

«Hun hadde fått høre om Jesus og kom nå bakfra i folkemengden og rørte ved kappen hans.» Markus' evangelium kapittel 5, vers 27.

Ofte var det en knesid kjortel (for kvinner: ankelsid) med en kappe som hang skrått fra skuldrene og ned til hofta. Dette var den vanlige moten i Jesu omkrets, og det er sannsynlig å tenke at Jesus også brukte det.

4. Skotøy?

«Alle gikk med sandaler på Jesu tid», skriver Joan Taylor. Slike sandaler har man funnet, og de ser slik ut:

###

Gabi Laron/Public domain

Gjenskapte Jesu ansikt

TV-kanalen History Channel laget en halvannen time lang dokumentar om hvordan Jesus så ut, med utgangspunkt i Likkledet i Torino. Den kan du se her:

Not Found

Vi kan med rimelighet anta at Jesus sitt utseende ikke skilte seg noe særlig fra andre judeere på den tiden. Noe annet er ikke bemerket i Bibelen eller andre tekster som har fått særlig historisk tyngde. i 2001 lagde BBC dokumentaren «Son of God», og antropologen Richard Neave fikk i oppdrag om å lage en modell av et typisk jødisk ansikt, med utgangspunkt i en hodeskalle fra Jesu tid. Det er derfor rimelig å anta at dette ikke er Jesus sin hodeskalle, om man tror at han stod opp fra de døde.

Han endte opp med denne modellen, som nok er det nærmeste vi kommer å kunne si hvordan «en 30 år gammel jødisk mann fra Nasaret rundt år 30, som ble sett på som en profet og jobbet som snekker» kan ha sett ut»:

###

BBC Public Domain

Annet:

  • 500 år før Jesus ble født, sa en profeti om han at: Han hadde ingen herlig skikkelse vi kunne se på, ikke et utseende vi kunne glede oss over. Jesaja 53,2
  • Dette er det eldste «bildet» som er av Jesus, men det er fortsatt tegnet lenge etter at Jesus forsvant fra jordas overflate, og har ikke noen dokumentarisk verdi, ifølge Davidsen
###

Yale University / Public Domain

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion