Religion

Bibelfortellingene du sjeldent får høre i kirken

Blod som spruter opp etter veggene, mobbing av flintskallede og kongen som ble drept mens han satt på do. Her er noen bibelfortellinger du sjeldent får høre i kirken.

Ikke alle bibelvers er like hyppige på takkekort, gratulasjoner, på vitnemøter – og heller ikke i kirken. Noen ganger kan man også bli overrasket over ting Gud gjør, og stille spørsmål ved sin egen overbevisning.

– Om man bare har et bilde av Gud som en hyggelig bestefar, og bruker dette gudsbildet til å «luke i Bibelen» blir det fort slik at man skaper en gud i sitt eget bilde. Kanskje får man også en smell siden, når man oppdager at et slikt gudsbilde ikke stemmer med Bibelens tale om Gud, sier Martin Jakobsen.

Han er redaktør på nettstedet Snakkomtro.no. Nettstedet tar blant annet opp temaer som oppleves som vanskelige, og forklarer hva de sier om Gud - det som kalles apologetikk eller trosforsvar.

– Ditt eget gudsbilde kan fort bli din største avgud. En gud skapt i mitt bilde er ikke verd å vie livet mitt til, sier han.

Her er noen bibelhistorier du sjeldent får høre i kirken:

2. Kongebok 2,23-24: Bjørnen som rev ihjel 42 barn

Fra Jeriko dro profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din flintskalle! Kom deg vekk, din flintskalle!». Da han snudde seg og fikk se dem, forbannet han dem i Herrens navn. Og to bjørner kom ut av skogen og rev i hjel førtito av barna.

1. Mosebok 6,13: Gud som utslettet alle unntatt åtte

Da sa Gud til Noah: «Jeg vil gjøre ende på alt kjøtt og blod. For jorden er blitt full av vold på grunn av dem, og se, jeg vil ødelegge dem sammen med jorden.

1. Mosebok 18: Gud tester Abraham ved å be ham ofre sønnen sin

En tid etter at dette hadde hendt, satte Gud Abraham på prøve. Han sa til ham: «Abraham!» Og han svarte: «Ja, her er jeg.» Da sa han: «Ta din sønn, den eneste, Isak, han du elsker, og dra til landet Moria! Der skal du ofre ham som brennoffer på et av fjellene. Jeg skal fortelle deg hvilket.»

Les også: 15 fakta om Bibelen

2. Kongebok 9,30-35: Jesabel dør

Nå kom Jehu til Jisreel. Da Jesabel hørte det, sminket hun øynene, pyntet seg på hodet og kikket ut av vinduet. Da Jehu kom inn gjennom byporten, ropte hun: «Kommer du i fredelig ærend, du Simri som har drept din herre?» Jehu så opp mot vinduet og sa: «Er det noen her som holder med meg?» Da to–tre hoffmenn så ut av vinduet, ropte han: «Kast henne ned!» Og de kastet henne ned, så blodet sprutet opp etter veggen og på hestene, som tråkket henne ned.

Så gikk Jehu inn. Da han hadde spist og drukket, sa han: «Se til å få denne forbannede kvinnen gravlagt! Hun var da en kongsdatter.» Men da de kom for å begrave henne, fant de ikke annet igjen enn hodeskallen, føttene og hendene.

Dommerne 4,21: Ble drept med en teltplugg

Jael, Hebers kone, grep en teltplugg og tok en hammer i hånden. Så gikk hun stille inn til ham og slo pluggen gjennom tinningen på ham så den gikk ned i jorden. Han hadde ligget utmattet og sovet, og slik døde han.

1 Mosebok 38,6-10: Hoppet av i svingen, døde

Juda tok en kone til Er, den førstefødte sønnen sin. Hun het Tamar. Men Er, Judas førstefødte, var ond i Herrens øyne, og Herren tok livet hans. Da sa Juda til Onan: «Gå inn til din brors kone og gjør din plikt som svoger, så du kan skaffe din bror etterkommere.» Men Onan visste at etterkommerne ikke ville bli hans. Når han gikk inn til sin brors kone, lot han sæden gå til spille på jorden for ikke å gi broren etterkommere. Men det Onan gjorde, var ondt i Herrens øyne, og han tok livet hans også.

Johannes 21,7: Disiplene som fisket nakne

Den disippelen som Jesus elsket, sier da til Peter: Det er Herren! Da Simon Peter hørte at det var Herren, bandt han kappen om seg - for han var naken - og kastet seg i sjøen.

Salomos høysang 7,3: Om brystene til Salomos dame

Brystene dine er to kalver, tvillinger til en gasell.

1. Mosebok 9,20-25: Så sin far naken

Noah begynte å dyrke jorden, og han plantet en vinmark. Da han drakk av vinen, ble han full og kledde av seg inne i teltet sitt. Ham, far til Kanaan, fikk se faren naken, og han fortalte det til de to brødrene sine, som var ute. Sem og Jafet tok en kappe og la den over skuldrene. De gikk baklengs inn og dekket farens nakne kropp. De vendte ansiktet bort så de ikke så sin far naken. Da Noah våknet av rusen og fikk vite hva den yngste sønnen hadde gjort mot ham, sa han: «Forbannet er Kanaan! For sine brødre skal han være den laveste blant slaver!»

Dommerne 3,20-23: Kongen som ble drept på do

Da Ehud kom inn til kongen, satt han alene i det svale takkammeret sitt. Ehud sa til ham: «Jeg har et budskap fra Gud til deg.» Kongen reiste seg fra stolen. Ehud rakte ut venstre hånd, grep sverdet fra høyre hofte og støtte det inn i magen på ham så skjeftet fulgte med sverdbladet inn. Fettet lukket seg omkring bladet, for han trakk ikke sverdet ut av magen på ham, og mageinnholdet veltet ut. Ehud gikk ut i forhallen, lukket dørene til takkammeret etter seg og låste.

Mer enn dom

– Hvordan endrer gudsbildet seg om man tar på alvor de versene der Gud får ansvar for at mange mennesker dør, Jakobsen?

– Med disse historiene blir gudsbildet mer komplekst, men også mer fyldig. Man må forholde seg til Gud som dommer og nådig på en og samme tid. Det er man ikke vant til - for mange tenker at nåde handler om at alt er greit, sier Jakobsen.

Ofte kan historier som oppleves groteske og domsfylte, egentlig ha et annet budskap, tror Jakobsen.

– Det kan se ut som dom, men handle om nåde, som i historien om Noahs ark, sier han.

I Det nye testamentet blir denne historien løftet frem som et forbilde på dåpen.

– Uten historien om arken som berger folk og dyr, ville vi ikke ha ha forutsetning for å forstå dåpen som et uttrykk for Guds nyskapelse. Gud bruker vannet til å berge oss gjennom døden, sier redaktør for tidslinjen, Hans Olav Mørk.

Bibelen er skrevet i en annen tid

– Hvordan bør man oppføre seg i møte med de tekstene i Bibelen som får deg til å undre, Martin Jakobsen?

Jeg prøver ikke å bortforklare de, men heller være ærlig med at det er noen spenninger som er vanskelige å forholde seg til i Bibelen. Ofte blir disse tekstene løsrevet fra sammenhengen sin, og det er jeg generelt skeptisk til.

– Det er viktig å huske på at Bibelen er skrevet for oss, men ikke til oss. Den er skrevet for flere tusen år siden, til mennesker i en annen tid, sier Martin Jakobsen.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion