Kultur

Slik blir du skremt

Det er ikke lett å ignorere nyheter om ting som kan ramme oss.

Frykt selger. Vi ser det på forsidene av løssalgsavisene. Flått og terror gjør samme nytten. Vi skjønner at vi må passe oss. Og det må vi lese mer om.

Eller vi kan følge med fra minutt til minutt på TV: Et fly som må nødlande. En mann med hagle ved en barnehage. Eller en rettssak mot noen som våre barn bør beskyttes mot.

Å forstå denne mediemekanismen kan utvilsomt gi kommersiell suksess. Uten at man dermed nødvendigvis bidrar til å gjøre lesere og seere klokere eller dyktigere til å sette ting i perspektiv.

Går over lik

En som setter dette på spissen er hovedpersonen i filmen «Nightcrawler», som nettopp har gått på kino i Oslo. Mannen, som spilles av Jake Gyllenhaal, leter etter en nisje hvor han kan tjene penger. Og han finner den ved å studere hvordan fjernsynskanalene jobber med krimstoffet sitt.

Gyllenhaal gestalter en skruppelløs og skremmende lærenem reporter som med en blanding av teft og mangel på moral tar innersvingen på sine konkurrenter. Han går bokstavelig talt over lik, og han synes ikke det er noe heft å «hjelpe til» når virkeligheten ikke er dramatisk nok.

TV-kanalen han selger til, skjønner at han har brutt en serie av regler. Likevel klarer de ikke å si nei til å bruke reportasjene hans. De selger for bra.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Frampå stolen

Klarer man å få mennesker til å sitte på kanten av stolen, vil de verken reise seg for å gjøre noe annet eller synke tilbake i sofaen og sovne. Regissørene bak skrekkfilmer har utforsket de fleste virkemidler som holder oss i denne posisjonen, og disse virkemidlene er ikke ukjente for nyhetsformidlerne.

Da jeg studerte film for mange år siden, lærte jeg at kinokioskene selger mer snop til folk som skal se skrekkfilmer enn til folk som skal se romantiske komedier eller episke filmer. Skremte mennesker er et glimrende utgangspunkt for alle som har noe å selge. Det vet også forkynnere som har helvete på repertoaret.

Kanskje har vi i mediebransjen langt på vei overtatt den rollen?

Les mer om mer disse temaene:

Lars Gilberg

Lars Gilberg

Lars Gilberg er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur