Kultur

Kommersielt knefall

Når NRK legger ned spesialprogrammene og prioriterer populærmusikk med sladder og quiz, er det en trussel mot kvalitet og tradisjon.

I gårsdagens Vårt Land uttrykker sanger og professor i musikk, Harald Bjørkøy, stor bekymring over at NRK nå legger ned programmet «Sangtimen», samtidig som det blir kjent at programleder Nils Abrahamsen pensjonerte seg 1. april. Et program som har formidlet sangens kraft og kjerneverdier – allsangen, skolesangene, salmene, folkevisene, sagn og eventyr, og dermed videreført vår felles sangskatt og identitet.

LES MER: NRK en bastion for kvinneforakt

Ratings

Min mor på 92 år har i mange år stilt vekkerklokka etter «Sangtimen» søndag morgen, men nå har hun ikke lenger noe slikt å glede seg til, og lytte til sammen med morgenkaffen. Musikk som favner livet og verdiene hennes, musikk som Harald Bjørkøy også med rette hevder får nye generasjoner til å forstå tradisjonene denne musikken representerer.

Det blåser NRK i. Eller de skjønner det ikke; at musikk favner både videre og bredere enn øye­blikkets nynnbare glede. En godfølelse som gjør at man heller ikke får lyst til å slå av radioen, eller enda verre; skifte til en annen kanal. Det handler om «ratings», antallet lyttere, som er de reklamebaserte radiostasjonenes eneste barometer på om et program er vellykket eller ikke. Snart kan NRK sitte i det samme klisteret?

LES MER: Frykter at norsk sangtradisjon forsvinner

Underholdningsprogrammer

Samtidig med «Sangtimen» forsvinner også tre av NRK P2s faste jazzprogrammer. En rekke festi­valarrangører og andre ­jazzentusiaster uttrykte i gårsdagens Dagsavisen stor bekymring over utviklingen. Det er med god grunn.

Slik også representanter for ulike forgreininger av populærmusikk lenge har følt seg diskriminert av statskanalen. Spesialprogrammer for rock, rock'n roll, blues og kvalitetspop, har måttet vike for lett underholdende musikkprogrammer med mykje attåt, som for eksempel Finn Bjelkes «Popquiz», den samme Bjelkes og Yan Friis' «Herreavdelingen», og Bård Oses og Finn Tokvams «P.I.L.S.», en forkortelse for «populærmusikk ispedd litt sladder».

Felles for de tre programmene, er at de er godt sammenskrudde underholdningsprogrammer. Og at de har programledere med nok musikkompetanse i ryggsekken til å la dét være det bærende elementet. Når musikken deres ­likevel er underordnet sladder og «small talk», understreker det bare NRKs knefall for kommersielle krefter.

Et hederlig unntak er Sigbjørn Nedlands «Jungeltelegrafen», som NRK ikke ønsker – eller våger å røre. Mannen som i 45 år har kjempet for særlig rockens, rootsmusikkens, og i senere år også verdens­musikkens rettmessige plass i NRK, er likevel en enslig svale – og den gjør som kjent ingen sommer.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Formateringstvangstrøye

NRK er Norges eneste ikke-kommersielle kringkaster, og har siden de reklamebaserte kanalenes inntog i 1993, holdt stillingen som landets viktigste bredde­musikkanal. Mens Radio Norge og P4 ser ut til å ha lagt lista på en antatt musikkinteresse hos næringslivets markedssjefer som betaler gildet, har NRK fritt ­kunnet velge musikalske innslag ut i fra kvalitet og variasjon.

Da folkene på Marienlyst ­likevel innførte formatering av musikken de spilte, ble det ikke bare en tvangstrøye for de enkelte programlederne, men også en kjedsommelig repetisjon av A-listede låter, som betyr ti spillinger i uka. Den store bunken med kvalitetsmusikk utenfor A, B og C-listene, forsvinner stort sett i radiobølge-havet. Her må sang­erne, musikerne og låtskriverne selv jobbe fram en interesse for musikken, gjennom konserter og medieoppmerksomhet i kanaler hvor man ennå ikke har lagt seg paddeflat for kommersialismen.

LES MER: – NRK er ikke noe troll som må temmes, men en kulturinstitusjon å ta vare på, skriver Erling Rimehaug

Mer norsk

Fremdeles er det også slik at norskandelen musikk i NRK er for liten tatt i betraktning de mange kvalitetsutgivelsene. At prosentandelen er lavere i Radio Norge og P4, er ikke overraskende. Når Musikernes fellesorganisasjon nå krever 50 prosent norskandel i NRK, parerer radiosjef Marius Lillelien med at de ikke ønsker flere statlige krav til kanalens redaksjonelle avgjørelser. En holdning som understreker villigheten til å fjerne «Sangtimen», og motviljen til å ta vare på vår egen tradisjon.

Lillelien har likevel et poeng når han sier at tilfanget av for eksempel norsk jazz og hip hop, ikke er stort nok til å fylle disse sjangerkvotene.

Når snart radiotilbudet her i landet heldigitaliseres, og FM-båndet slukkes, kan de kommersielle radiokanalene droppe alle de musikalske norskkravene sine. Skal også NRK være med å forsere en allerede galopperende utvikling med engelsk og amerikansk listepop inn i de hundretusener norske hjem?

Les mer om mer disse temaene:

Olav Solvang

Olav Solvang

Olav Solvang var kulturjournalist i Vårt Land i en årrekke, med særlig interesse for musikk. I 2019 utga han boka «Rytmer rett i hjertet - en beretning om den kristne populærmusikkens historie i Norge». Han anmelder populærmusikk for Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur