Nyheter

Dårlig håndverk utløste skolestreiken

Lærerstreiken avslørte at både arbeidsgiver- og arbeidstagersiden var for dårlig forankret hos sine oppdragsgivere.

Endelig ser det ut til at lærerstreiken kan bli avsluttet. Tre skoleuker tok det før partene kom til enighet. Rundt 100.000 elever har mistet verdifulle undervisningstimer, men lærerne har vunnet kampen mot mer bunden arbeidstid. Nå blir det spennende å se hvordan denne seieren vil slå ut i den praktiske skolehverdag. Alle – både elever og foreldre, lærere og arbeidsgivere – ønsker en skole som holder høyt nivå.

Det er mye lærdom å trekke av denne streiken, for norsk arbeidsliv generelt og skolen spesielt. Den skolepolitiske talsmannen i Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, har rett i at streiken kunne vært unngått om kommunene hadde vært på banen tidligere i prosessen. Til NTB sier han at KS og kommunene måta lærdom av konflikten: «Når KS taler kommunenes sak, er det viktig at forhandlingsmandatet deres er skikkelig forankret. Det er altfor dårlig at 92 prosent av kommunene ikke tok stilling til mandatet i forkant av forhandlingene, og vi har jo sett at flere kommuner har tatt avstand fra KS sine krav.»

KS sine fremste folk feilberegnet sitt publikum i begynnelsen av streiken. Harde uttalelser skapte sinne og frustrasjon hos lærerne og gjorde at en forhandlingsløsning satt langt inne. KS trodde nok at de ved stadig å spille på at det opprinnelige forhandlingsresultatet var blitt godtatt av Utdanningsforbundet, skulle få tvunget igjennom avtalen om mer bunden arbeidstid.

Utdanningsforbundet på sin side hadde åpenbart ikke god nok kontakt med lærerne i den første forhandlingsfasen. Når et massivt flertall blant lærerne vender tommelen ned for det resultat som Utdanningsforbundet først godtok, gir det forbundet grunn til ettertanke. En organisasjon som kjenner sine medlemmer så dårlig, må ta flere runder på bakrommet før neste oppgjør.

Dårlig håndverk på begge sider ga denne konflikten. Betyr det at den var unødvendig? Fra en side sett ja, men den har gitt oss en verdifull diskusjon om hva som må prege en god skole og hvilke arbeidsvilkår lærerne trenger.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter