Anmeldelser

Utsøkt livs(g)lede

Lengselen gløder, men livsleden rår i det lekent lekre teaterspillet Hamsuns Gate.

Yngve Sundvor har hatt stor suksess med sine Hamsun-forestillinger, og fikk i 1999 Hedda-prisen for oppsetningen av Sult. Med urpremieren på Hamsuns Gate har han gitt den omstridte dikteren den gaten han ennå mangler i norske byer.

Samtidig har han skapt en teaterforestilling der det slår gnister av spenningen mellom og leken med form og innhold.

Allmenn. Ved å velge å gå til USA for å finne gatebildet, understreker Sundvor både hvor betent Hamsun-debatten er i hans hjemland og hvor internasjonal og allmenn vår nobelprisede dikter ennå er. Den scenografiske idéen er basert på Edward Hoppers bilde Nighthawks fra 1942 et amerikansk ikon der fire mennesker knapt berører hverandre i natten.

Leden inntraff, sier Kai Remlov i en replikk.

Så presist kan innholdet myntes. Ensomhet og livstretthet preger dem alle.

Vi ser angivelig på dem fra den gravlunden de har utsikt til. Der legger de roser på graver vi ikke kjenner. Der venter de på mennesker vi ikke møter, brenner i heftig begjær og lengter etter kjærlighet de ikke fikk. Og her juger de først og fremst i hverandre historier.

Fryd. Enda et traurig kveld på teateret? Nei, latteren sitter løst og de lekne tempo- og stilskiftene fryder. Med ett har den diskret tilstedeværende komponist og musiker Terje Johansen beveget seg fra baren til sin gitar.

Skuespillerne har mikrofon i hendene, og nye stemninger trylles frem til gode melodier og sikre harmonier.

Stoffet er hentet fra seks av Hamsuns noveller og fra en rekke av hans dikt. Fordi tilfanget er så stort, er det brokker av liv vi får. De tre skuespillerne holder fast ved sin karakter og bidrar med det til limet i forestillingen.

Rytmisk presisjon. Eminente skuespillere som Eidsvold, von der Lippe og Remlov muliggjør Sundvors avanserte og lekne klippeteknikk. Med rytmisk presisjon glir vi fra et fortellerplan til et annet, og fra et mordforsøk til den mest fornøyelige elskovsscene med en banan, en appelsin og en hurtigmikser som rekvisitter(!).

Sundvor utfordres av Hamsuns kunstnerlige mesterskap og skaper teater der vi aner «blodets hvisken og benpibernes bøn».

Forestillingen har Riksteater-premiere i Oppdal 3. mars.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Anmeldelser