Nyheter

Gaza-krigen fremmer våpensalg

Israel er blant verdens ledende våpenprodusenter. Nå venter de økt eksport av våpen og teknologi som er benyttet under Gaza-krigen.

Få ting er mer effektiv reklame for våpenselgere enn at våpnene har bestått testen på slagmarken. Israelske selskaper venter derfor at den blodige krigen på Gaza vil medføre en ytterligere økning av deres allerede høye våpeneksport, slik det skjedde etter Operasjon Støpt Bly, det månedslange israelske angrepet på Gaza vinteren 2008–09.

Markedsføring. – Etter alle slike kamphandlinger som de som nå pågår i Gaza, opplever vi en økning i antallet utenlandske kunder. Selvsagt markedsfører vi aggressivt i utlandet, men operasjonene til det israelske forsvaret hjelper definitivt på markedsføringen, sier direktør Eli Gold i selskapet Meprolight til den israelske avisen Haaretz.

Meprolight produserer blant annet avanserte nattsikter og andre sikter til snikskytterrifler og ulike våpensystemer. De er ikke alene i den israelske våpenbransjen om å se på Gaza-krigen som effektiv markedsføring av sine produkter:

– For forsvarsindustrien virker Gaza-kampanjen som å få i seg en sterk energidrikk: Det gir dem ganske enkelt en kraftig dytt framover. Det som har vist seg å fungere i kamp er mye lettere å selge, påpeker Barbara Opall-Rome ved Israel-kontoret til det amerikanske forsvarstidsskriftet Defense News overfor den israelske avisen.

Den offensive Tamuz-raketten som er påmontert videokamera og kan treffe mål inntil 25 kilometer unna, er en mulig ny eksportsuksess. Det samme gjelder Windbreaker-systemet som beskytter pansrede kjøretøy mot antitanksraketter.

Nye våpen. Flere nye våpensystemer og annen teknologi er prøvd i kamp for første gang under Operasjon beskyttende knivsegg, israelernes betegnelse på krigen mot Hamas på Gaza. Det gjelder blant annet et kommunikasjonssystem som knytter sammen luft-, sjø- og bakkestyrker, samt den målstyrte MPR-500-bomben som brukes i tett befolkede områder til å trenge gjennom armert betong og andre tunge mål.

En av Israels største våpenteknologiske suksesser de siste årene, er utviklingen av det beskyttende våpenskjoldet Jernkuppelen som de siste ukene har skutt ned over 90 prosent av alle rakettene som er avfyrt fra palestinsk side mot Israel. Før den siste krigen er det ikke kjent at Israel har eksportert dette systemet, men ifølge produsenten Rafael Advanced Defense Systems har Sør-Korea nå meldt sin interesse for antirakettsystemet. Også India og Taiwan skal være interessert i systemet.

USA-støtte. Israel har utplassert ni av 12 planlagte utskytningsanlegg for Jernkuppelen, hver til en pris av rundt 300 millioner kroner. Som Israels klart største militære og økonomiske støttespiller, har USA stått for en stor del av finansieringen og forsyningen av avskjærende raketter til antirakettsystemet.

Ifølge flere kilder i den israelske forsvarsindustrien er Gaza-krigen «god butikk» for våpenprodusentene. Ikke bare fordi det fungerer som effektiv markedsføring for deres våpen og utstyr, men også fordi mange fabrikanter framover må produsere for fullt for å bygge opp igjen Israels våpenlagre.

For de 300 ansatte ved Israel Military Industries i Nasaret har kampene de siste ukene betydd at de har jobbet på skift 24 timer i døgnet for å klare å fylle opp forsyningene av 5,56 mm kuler til det israelske forsvaret. Andre har jobbet overtid for å produsere de sofistikerte tankgranatene Kalanit og Hatzav til artillerikorpset.

Eksportsuksess. Israel regnes blant verdens 10 største våpeneksportører. Det anerkjente forsvarstidsskriftet Jane's rangerte i 2012 landet med knapt åtte millioner innbyggere som verdens sjette største våpeneksportør, bak USA, Russland, Frankrike, Storbritannia og Tyskland. Ifølge det svenske fredsforskningsinstituttets SIPRI eksporterte Israel våpen for rundt 45 milliarder kroner i 2012.

I den prisbelønnede israelske dokumentarfilmen Laboratoriet om landets forsvarsindustri, blir det hevdet at millioner av palestinere på Gaza og Vestbredden i realiteten er blitt prøvekaniner for en israelsk militærindustri som utvikler våpen og kampteknikker som beriker en elite av våpenhandlere og tidligere generaler.

I dokumentaren sier professor Neve Gordon ved Ben Gurion Universitetet at den israelske våpenindustrien selger sine produkter takket være «Israels erfaring og ekspertise som er oppnådd gjennom okkupasjon og konflikt med naboene».

Konflikten årsak. Den tidligere luftforsvarsgeneralen Shlomo Bron, som nå er ansatt ved Tel Aviv-universitetet, avviser premisset for dokumentarfilmen:

– Det kan godt hende at militæret i praksis bruker de okkuperte områdene som et laboratorium, men det er bare en uheldig effekt av vår konflikt med palestinerne. Og vi eksporterer til andre land bare fordi det israelske markedet er for lite, kommenterte han da filmen ble vist.

Blant Israels største salgssuksesser er en betydelig eksport av droner, som er utviklet blant annet for å overvåke Gazastripen. Flere israelske eksperter forklarer landets sterke forsvarsindustri med at de er blitt tvunget til å være kreative og dyktige på dette feltet for å kunne forsvare seg mot en eksistensiell trussel fra omverden, inklusive flere kriger med arabiske land.

Les mer om mer disse temaene:

Geir Ove Fonn

Geir Ove Fonn

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter