Nyheter

Bondevik forsvarte forsvarskrig på fredstoppmøte

Eks-statsminister utløste applaus – og skapte hoderysting på kirkelig fredsmøte.

1.000 kirkeledere har denne uken vært samlet på Jamaica for å snakke om fred og forsoning. Men Norges tidligere statsminister for KrF, Kjell Magne Bondevik, leverte helt på tampen av møtet et innlegg som fikk kirkefolket til å dele seg i to leirer.

Halvparten av salen applauderte kraftig etter Bondeviks korte innlegg. Resten av halvparten satt hoderystende tilbake.

– Bondeviks utspill ble beviset på hvor splittet kristenheten i dag er. Vi klarer ikke skape fred. Vi er selv delt, sier Paul Oestreicher til Vårt Land på telefon fra Jamaica.

Han er anglikansk prest og pasifist, og åpnet selv fredstoppmøtet med å levere en knallhard tale der han ba kristne slutte å kompromisse i fredsspørsmål ved å forsvare ulike former for «rettferdig krig» og holde feltprester som ble moralleverandører for verdens hærer.

Nazister. Den tidligere norske statsministeren og lederen for Oslosenteret for fred og menneskerettigheter tok ordet da utkastet til slutterklæring fra møtet ble lagt frem. Han reagerte på en setning i slutterklæringen som innebar at kirkene sa et generelt nei til krig. Bondevik mente dette ble for unyansert:

– Det er ikke noe skille her mellom angrepskrig og forsvarskrig, påpekte Bondevik da han tok ordet, og ba komiteen som skrev erklæringen, enten gjøre denne forskjellen, eller å droppe hele setningen.

– Norge gikk til krig da nazistene okkuperte landet i 2. verdenskrig, eksemplifiserte Bondevik, og spurte hvordan man kunne si at dette var galt.

Deretter tok han enda et eksempel: væpnet frigjøringskamp i Afrika, som også kirker hadde støttet opp om.

Byråkrati-kirke. – Bondevik fremstår som et typisk eksempel på en politiker og en lang kristen tradisjon som sier at krig må aksepteres, sier Oestreicher.

Den frittalende presten sier likevel at han går løftet ut av møtet:

– Veldig mange av dem som har kommet hit, er mennesker som jobber aktivt med fred på grasrotnivå, og mange av dem har stor kunnskap om det feltet de jobber med. Med det til følge at vi har hatt noen meget interessante diskusjoner. Jeg tror deltakerne vil ta med dette hjem igjen, og at de vil dra nytte av kontaktene de har knyttet her når de skal omsette ord til handling, sier han.

– Men moderne kristendom vakler likevel i sin posisjon. Vi taler ikke med en røst. Vi er akkurat like delte som alle andre i å avgjøre hvordan vi skal håndtere utfordringer. I hjertet av det kristne evangeliet ligger det et budskap som burde gjøre kirken til noe annet enn hva den er.

– De fleste ser i dag kirken som et byråkrati; mens vi burde fremstått som et åndelig samfunn, sier Paul Oestreicher til Vårt Land.

Dempet. Imidlertid fikk Bondevik gjennomslag. Redaksjonskomiteen omformulerte dokumentet etter Bondeviks ønske. Dermed vektlegger det at kirkene konfronteres med «forskjellige kontekster og historier», og at møtet «erkjenner at ulike kirker og religioner har ulike perspektiver på veien mot fred».

Dokumentet uttrykker at «mange praktiske sider» av konseptet rettferdig fred krever diskusjon, skjelning og utdypning.

– Vi fortsetter å streve med hvordan uskyldige kan beskyttes fra urettferdighet, krig og vold, står det.

Møtet uttaler at det i lys av dette, «strever med konseptet «ansvar for å beskytte, og dets mulige misbruk».

Ansvar for å beskytte, også kalt R2P, er en policy som FN gikk inn for i 2005 som grunnlag for å gripe inn mot blant annet folkemord.

Fredmøtet på Jamaica ber derfor Kirkenes Verdensråd – som står som initiativtaker til møtet, samt relaterte organer om å «klargjøre sin holdning til spørsmålet».

Dempet. Imidlertid fikk Bondevik gjennomslag. Redaksjonskomiteen omformulerte dokumentet etter Bondeviks ønske.

Dermed vektlegger det at kirkene konfronteres med «forskjellige kontekster og historier», og at møtet «erkjenner at ulike kirker og religioner har ulike perspektiver på veien mot fred».

Dokumentet uttrykker at «mange praktiske sider» av konseptet rettferdig fred krever diskusjon, skjelning og utdypning.

– Vi fortsetter å streve med hvordan uskyldige kan beskyttes fra urettferdighet, krig og vold, står det.Møtet uttaler at det i lys av dette, «strever med konseptet «ansvar for å beskytte, og dets mulige misbruk».

Ansvar for å beskytte, også kalt R2P, er en policy som FN gikk inn for i 2005 som grunnlag for å gripe inn mot blant annet folkemord.

Fredmøtet på Jamaica ber derfor Kirkenes Verdensråd – som står som initiativtaker til møtet, samt relaterte organer om å «klargjøre sin holdning til spørsmålet».

Les mer i onsdagens papiravis om Kirketoppmøtet på Jamaica.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter