Nyheter

Palestinske skolebøker dropper Israel fra kartet

Skolebarn både i Israel og i de palestinske områdene får presentert mangelfull informasjon om den andre siden.

Også israelske lærebøker utelater vesentlig informasjon om motparten i Midtøsten-konflikten, ifølge et felles israelsk-palestinsk forskerteam som har gransket nesten 30.000 sider med palestinske og israelske lærebøker.

Selvgode. Etter mangeårig kritikk om ubalanserte lærebøker som tegner et fiendebilde av motparten, har forskerne analysert hvordan skolebøkene på begge sider faktisk omtaler hverandre. Deres funn viser at skolebarn både i Israel og i de palestinske områdene får presentert nokså mangelfull informasjon om den andre siden.

– Både de israelske og de palestinske bøkene har en tendens til å beskrive negative handlinger fra de andre mot sitt eget samfunn, mens de tegner et positivt bilde av seg selv, heter det i rapporten

Forskerne påpeker at bøkene ofte mangler informasjon om religion, kultur, økonomi og dagligliv på den andre siden, noe som bidrar til å delegitimere nærværet til den andre. Selv om historiebeskrivelsen ikke er direkte falsk eller fabrikkert, er den presentert på en selektiv måte som forsterker den nasjonale fortellingen.

Mens både israelske og palestinske lærebøker har en tendens til å presentere den andre som en fiende, rettferdiggjør de gjerne egne omstridte handlinger som selvforsvar eller fredstiltak. Forskerne påpeker at denne ubalansen er ganske typisk i nasjonale og etniske konflikter.

Ikke jødehat. Det forskerne ikke finner belegg for, er gjentatte påstander om at palestinske lærebøker er fulle av jødehets og hatefulle beskrivelser av Israel, mens de glorifiserer palestinsk voldsbruk:

– Umenneskeliggjørende og demoniserende karakteristikker av den andre er sjelden både i israelske og palestinske lærebøker, skriver forskerne. De fant bare seks eksempler i palestinske lærebøker der motparten ble portrettert ekstremt negativt som annet enn en fiende, og i ingen av disse tilfellene ble det brukt umenneskeliggjørende karakteristikker av personlighetstrekkene til jøder eller israelere.

Lærebøkene som brukes i det offentlige israelske skoleverket får gjennomgående bedre karakter enn de palestinske og de ultraortodokse jødiske bøkene. De israelske bøkene har mer informasjon om de andre, og gjennomgående færre negative karakteristikker av motparten. Det er også mange eksempler på at israelske lærebøker beskriver israelske handlinger mot palestinerne som er blitt kritisert som overgrep av israelske borgere og ledere.

Mangelfulle kart. Israelske og palestinske skolebarn som kikker på kartillustrasjonene i sine respektive lærebøker, får et ganske så ulikt syn på hvordan regionen ser ut:

Bare 4 prosent av kartene i de palestinske lærebøkene viser den såkalte grønne linjen, eller har merket området vest for denne som Israel. Denne demarkasjonslinjen fra våpenhvilen mellom Israel og nabostatene i 1949 blir ansett som et utgangspunkt for fredsforhandlingene om en tostatsløsning.

Seks av ti kart i palestinske skolebøker tegner ingen grenser som viser Israel.

I israelske lærebøker blir det ikke vist noen grense mellom israelske og palestinske territorier, og palestinske områder er ikke merket av.

– Siden disse kartene generelt blir presentert som kart over Israel, kan fraværet av grenser oppfattes slik at de palestinske områdene er en del av staten Israel, heter det i rapporten.

Avviser rapporten. Ifølge NTB avviser Israels skolemyndigheter studien som partisk, uprofesjonell og dypt subjektiv og sier at de ikke ville samarbeide med elementer som baktaler det israelske utdanningssystemet og staten Israel.

«Forsøket på å skape en parallell mellom det israelske og det palestinske undervisningssystemet mangler ethvert grunnlag i virkeligheten,» heter det i en uttalelse fra Israels undervisningsdepartement.

Samarbeidet. Den palestinske statsministeren Salam Fayyad derimot, mottar studien med interesse og sier at den bekrefter at palestinske skolebøker ikke oppfordrer til forakt for de andre.

Han sa det palestinske undervisningsdepartementet hadde samarbeidet med forskerne og at han hadde instruert departementet til «å studere resultatene og utvikle pensum som er basert på prinsippene om sameksistens, toleranse, rettferdighet og menneskeverd».

Les mer om mer disse temaene:

Geir Ove Fonn

Geir Ove Fonn

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter