Nyheter

Ayo (4) berget livet

4-åringen Ayo fra Nigeria overlevde, men stadig flere dør på den livsfarlige flukten over Middelhavet.

Det antas at rundt 550 mennesker var ombord på båten som søndag kantret i Middelhavet på vei fra Libya til Italia med desperate immigranter. Bare 135 ble reddet. Blant de anslagsvis 400 omkomne er mange barn.

Norske organisasjoner anklager regjeringen for sommel og manglende respons for å bidra til å begrense den humanitære tragedien. Også Rederiforbundet etterlyser økt innsats.

LES OGSÅ: Italia redder liv

Uten foreldre

– Antallet båtflyktninger har økt kraftig i det siste. Bare de siste fem dagene har 5.100 kommet seg til Italia. Blant dem er 370 barn som har kommet uten foreldre, sier seksjonsleder Thale Skybakk i Redd Barna.

4-åringen Ayro fra Nigeria som overlevde ferden, er tatt hånd om på et mottakssenter med 40 barn uten foreldre som har flyktet fra krig, konflikt og fattigdom.

Bare i løpet av forrige helg skal Italias kystvakt ha reddet nærmere 6.000 immigranter. Ifølge EUs grensekontrollbyrå Frontex, løsnet menneskesmuglere skudd fra en passbåt for å hindre at trebåten deres ble konfiskert etter at redningsmannskaper berget 250 mennesker fra den overfylte farkosten utenfor Libya. De slapp unna med båten, som trolig raskt fylles opp på nytt av profitthungrige bakmenn.

Følg oss på Facebook og Twitter!

3.500 døde

Det utspiller seg daglig en kamp på liv og død for fattige mennesker på flukt over Middelhavet i håp om et bedre liv i Europa. Ifølge FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) døde i fjor rundt 3.500 mennesker under overfarten, mens 218.000 kom velberget over.

Dermed er flyktningtallet over Middelhavet tredoblet fra 2011 da 70.000 tok seg over. Ifølge International Organisation for Migration (IOM) har 500 druknet på flukten hittil i år, før helgens ulykke som trolig er den verste siden høsten 2013. Dermed nærmer årets dødstall seg 1.000 mennesker, en kraftig oppgang fra rundt 50 på samme tid i fjor.

– Vi frykter at denne siste tragiske ulykken vil bli fulgt av et økende antall druknede. Nå må Norge og andre land ta ansvar for en dramatisk humanitær situasjon. Vi kan ikke akseptere at så mange dør på desperat flukt mot Europa, sier Thale Skybakk.

Norsk innsats

Redd Barna utfordrer norske myndigheter til å ta et større ansvar. De ber regjeringen bevilge mer penger til mottaksarbeidet i Italia, samt til redningsarbeid og fartøy som patruljerer havområdet. Redd Barna ber dessuten Norge om å gjøre unntak fra Dublin-konvensjonen om at den første staten en asylsøker kommer til skal være ansvarlig for å behandle søknaden.

– Norge bør ta ansvar for å behandle søknadene til de som kommer hit, og ikke returnere dem, selv om de formelt skulle levert sine søknader i Italia. Italias kapasitet er sprengt. Nå må Norge og EU ta økt ansvar for å fordele byrden. Vi har en forpliktelse til å forebygge at mennesker drukner på den farefulle ferden mot Europa, sier Skybakk.

Redd Barna får følge av Flyktninghjelpen. De kaller den siste kantringen en varslet tragedie, og etterlyser norsk handling, inklusive å sende et fartøy til Middelhavet for å avhjelpe situasjonen.

LES OGSÅ: Drømmen koster liv

Norske skip

Bare siden i fjor sommer har norske skip tatt opp over 5.000 flyktninger i Middelhavet. Også de siste dagene har norske skip vært med på redningsaksjoner. De fleste blir reddet 12 til 30 nautiske mil utenfor Libysk kyst.

Aadministrerende direktør Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund mener det er dramatisk når Frontex anslår at et sted mellom 500.000 og en million mennesker står klare til å krysse Middelhavet i år.

– Dette er en humanitær katastrofe som trekker ut. Norske skip og mannskap gjør en formidabel innsats, og skal fortsette med det. Men dette er en utfordring som internasjonale myndighetene må ta hovedansvaret for å løse, og ikke overlate til italienerne alene, sier Henriksen.

Les mer om mer disse temaene:

Geir Ove Fonn

Geir Ove Fonn

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter