– Har dere noen gang ringt til lokalavisen eller NRKs distriktskontor og sagt «Jeg har en sak til dere?», spør Oddbjørg Aasen Bjørdal, tidligere NRK-journalist, og ser ut over kurssalen. Det blir helt stille blant de fremmøtte.
Torsdag lanserte Bjørdal sin kommunikasjons- og reklameguide for kirker og menigheter, boken En mer synlig kirke. Til lanseringen arrangerte forlaget kurs for trosopplærere. Bjørdal mener kirken trenger hjelp og at menighetene underkommuniserer sitt arbeid, både i måten de selv markedsfører seg på og i møte med mediene.
– Det er så mye bra som skjer ute i menighetene som veldig få vet om, og som får altfor lite oppmerksomhet, sier Bjørdal ivrig.
LES OGSÅ: Betanien vil ha tilbake bedrageripenger
Menighetsreklame
Boken er støttet av Kirkerådet og utgitt på IKO-Forlaget, som blant annet gir ut religiøs barnelitteratur og veiledningsinformasjon til menigheter. Boken er bygget opp som en praktisk guide og har undertittelen «kommunikasjon og markedsføring».
– Skal kirken drive med reklame?
– Det er reklame i den forstand at de forteller om det de gjør. Mange ansatte i kirkene er veldig usikre på hvordan de skal forholde seg til mediene, sier Bjørdal.
LES OGSÅ: Biskop og økonomisjef fortsetter i jobben
Hilde Kristin Dahlstrøm, lektor på NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, har forsket på livssyns-journalistikk. Hun har inntrykk av at kirker og menigheter er dårlige til å ta kontakt med media.
– De ringer sjelden, og når de først ringer forteller journalister og redaktører at de opplever at menigheten bare er interessert i å få vise frem et arrangement de skal ha, som reklame. De ringer sjelden når det er noe mer alvorlig å ta opp.
At det bare er fordi menighetsansatte ikke vet nok om media, tror hun imidlertid ikke.
– Det er tosidig. Mange menigheter mangler kunnskap, men mange journalister forstår heller ikke religiøse miljøer. Det blir en ond sirkel, sier Dahlstrøm.
– Vil en PR-guide hjelpe?
– Ja, trossamfunn kan uten tvil bli bedre på kommunikasjon, ikke bare med journalister, men også med å få sitt budskap ut i verden generelt, sier Dahlstrøm.
Følg oss på Facebook og Twitter!
Bli sett
– Jeg har brukt menighetsbladet. Å snakke med lokalavisen overlater jeg til folk som er litt høyere opp i systemet enn meg, sier Karina Solli, tros-opplæringsansvarlig i Karlsøy menighet.
Hun har reist helt fra Tromsø for å delta på kurset. Selv synes hun det er vanskelig å nå ut med informasjon til barn og unge.
– Jeg håper kurset hjelper. Det betyr mye å få informasjonen ut, så de unge vet hvilke aktiviteter vi har, sier hun.