Nyheter

Paven nekter nordmenn å forske på likkledet

– Han var redd for det vi kunne finne ut, 
sier NTNU-forsker.

I 1352 dukket et stykke tøy opp i Den katolske kirke. Et likklede. Avtrykket av en mann som kirken mener passer til Jesu kroppsform, satt igjen i kledet. Tradisjonen sier at dette er det samme likkledet som Jesus ble begravd i, og som fikk en relikvie-aktig status blant jødiske kristne på 300-tallet.

– Likkledet i Torino er som et slags femte evangelium for meg, sier Jostein Andreassen.

LES OGSÅ: 6 grunner til at historien om Jesus er troverdig

Jakten på mysteriet

For ham har likkledet stor ­betydning. Helt siden 1980 har naturfag- og kristendomslæreren jaktet på mysteriet i Torino. De siste årene har han skrevet to bøker og anslår å ha holdt rundt 100 foredrag i inn- og ­utland om temaet. Han skal også være guide­ for et norsk reiseselskap når likkledet vises fram i Torino til våren.

– Budskapet bekrefter fullstendig Det nye testamentets ­beskrivelser om Jesu død og oppstandelse. I dag har vi både teknologi og kunnskap til å kunne slå fast at teorien holder vann: Likkledet tilhørte virkelig Jesus. Det gjør det meningsfullt å bruke tiden sin på dette, sier Andreassen.

– Hvor stor betydning har lik­kledet for troen din?

Egentlig ingenting. Troen min baserer seg på de fire evangelienes beretning. Samtidig er det ikke til å stikke under stol at jeg ser veldig stort på dette funnet: Jeg er sikker på at likkledet er ekte. Det er helt utrolig at det fortsatt finnes og har overlevd alle branner og kriger opp gjennom historien. Jeg tror Gud har sørget for at det har blitt ­bevart som et tegn for vår tid, sier ­Andreassen.

LES OGSÅ: 'Jesus ble sin egen torturist'

Feilforskning

Den første ­vitenskapelige forskningen på likkledet startet i 1969. Forskere har enda ikke klart å datere kledet til tidligere enn år 1260. Det er likevel mange som mener at tallene er feil. De som mener at dateringen ikke stemmer hevder blant annet at noen stykker av kledet har vært byttet ut, og at det var disse stykkene som ble analysert.

Den russiske fysikeren Dimitri Kutsnetsov sier at en brann i 1532 gjorde at kledet «ble yngre», og med den begrunnelsen, daterer han det til år 100 f.Kr til 200 e.Kr. Brannen påvirket karbonet i kledet, som er en av metodene som brukes til å ­datere kledet. I 2010 ønsket et norsk forskerteam fra Norges teknisk naturvitenskapelige universitet (NTNU) å datere kledet. Professor Tor-Henning Iversen fra Institutt for biologi ved NTNU Trondheim sendte da en søknad til paven i Roma om å få se nærmere på likkledet. Iversen og hans kollega Jens Rohlof ville analysere luften i glassmonteret der likkledet oppbevares.

– Vi fikk ikke lov til det. Til slutt måtte vi gi opp, for det er tydeligvis en konflikt mellom ­turisme og det kunne ha funnet ut, sier Iversen.

Vatikanet har enda ikke ­besluttet om de tror likkledet er ekte eller om det er en forfalskning. Iversen tror at noe av grunnen til at de ikke fikk tilgang til kledet, var fordi Vatikanet var redde for resultatet.

– Hvis vi hadde funnet ut at det egentlig ikke har noe med Jesu likklede å gjøre, at det er datert tilbake til 1200, så vil jo det være et skudd for baugen for de som driver med turisme i Torino. Vi hadde en veldig god søknad. Den fikk fin omtale i vitenskapelige instanser, men vi har likevel ­aldri fått lov til å komme til og ta prøver som vi ba om.

– Tror du kledet er ekte?

– Det har jeg ingen oppfatninger om. Jeg trenger forskningsresultater først.

– Hva har det å si om kledet er ekte eller ei?

– For de som har sin overbevisning er det klart at det har ­betydning, men for oss andre som forsøker å være rimelig nøytrale i den sammenheng, så er det bare data som ville vært vesentlig. Jeg er ikke kristen selv, sier Iversen.

LES OGSÅ: – Likkledet i Torino er ekte

Materiell tro

Ingrid Rosendorf Joys i Den katolske kirke tror ikke det har så stor betydning for katolikker om kledet er ekte eller ikke.

– Relikviene har større verdi enn den dokumentariske. De er en hjelp for troen – nærmest et materielt uttrykk for tro. Det er et godt katolsk uttrykk som sier «du ser det ikke før du tror det». Jeg syns det passer i denne sammenhengen, sier hun.

– Er likkledet viktig for deg?

– Som barn var jeg svært interessert i likkledet, og all forskningen på det. Men som relikvie er ikke likkledet spesielt viktig for meg. Med det sagt: relikvier har en stor betydning for katolikker, sier hun.

Iblant dukker det opp forhold som setter spørsmålstegn ved ­bibelske historier. Det er imidlertid noen spørsmål vitenskapen aldri kan svare på, mener Joys.

– Du graver deg nedover og nedover, men til slutt står du igjen med de eksistensielle spørsmålene. Hva var før dette? Hvorfor skjedde dette? De eksistensielle spørsmålene er vanskelig å besvare vitenskapelig.

– Må funn som motsier Bibelen unnskyldes?

– Kanskje ikke unnskyldes, men argumenteres. Ethvert ­vitenskapelig funn som sier noe om Guds eksistens, er interessant, sier Rosendorf Joys.

LES OGSÅ: – Jesus ble korsfestet med hendene over hodet

Ikke viktig

– Hvor stor vekt bør kristne legge på arkeologiske funn, studiedekan på Det ­teologiske menighetsfakultet (MF), Atle Ottesen Søvik?

– Det er relevant når man skal vurdere hvordan Bibelen skal tolkes. Arkeologiske funn vil stride mot at Bibelen skal tolkes som at Gud har overlevert den, og at al skal tolkes bokstavelig. Funnene taler heller for at det er mennesker som har opplevd Guds åpenbaring som har skrevet den, sier han.

– Er det mange oppdagelser som ikke stemmer overens med bibelske fortellinger?

– Det er ganske mye arkeologi som strider mot en del gammeltestamentlige fortellinger, særlig fra tidligere forskning. Det klassiske eksempelet er inntakelsen av Jeriko. Det kan ikke stemme at det var Josva som blåste i trompeten slik at byen falt.

MF-professoren trenger tydelige bevis før et funn eventuelt skulle rokket ved troen hans. Han trekker frem eksempelet fra 2007, da en arkeolog hevdet­ å ha funnet familiegraven til ­Jesus. Det funnet var ikke nok til å trekke tvilen frem.

– Hadde jeg derimot funnet overbevisende funn på at Jesus aldri stod opp fra graven, så ville det rokke ved min kristne tro. Men jeg har heller trodd at lik­kledet i Torino støtter det, så for meg går det andre veien.

– Frykter du at det vil komme et funn som snur opp ned på det vi vet om Jesus?

– Nei, det gjør jeg ikke. Først og fremst fordi jeg ikke tror det kommer til å skje. Hvis det skjer, så er jeg interessert i å vite hva som er sant. Jeg håper flest ­mulig dokumenter og oppdagelser kommer fram.

Søvik mener imidlertid iveren­ etter å bevise og å motbevise ­Bibelen med arkeologiske funn kan ta litt overhånd.

– Det er altfor mange som mener de har funnet Noahs ark, for eksempel. Man må besinne seg litt og vise kritisk sans, sier han.

LES OGSÅ: Forskerne: Likkledet i Torino er ingen forfalskning

Kan ikke avvises

Historiker og forfatter Nils Petter Thuesen tror likkledet er ekte, og at det er en viktig kilde til å kunne si noe om den historiske Jesus.

– Likkledet er viktig, og jeg tror det er ekte. Det kan i alle fall ikke avvises ut fra den bibelske fortellingen, sier Frode Thuesen.

Det er likevel ikke dette ­historikeren henger seg mest opp i, når han skal se på de arkeologiske funnene etter Jesus.

– Noe av det mest spektakulære med Jesus, er at han i så stor grad er omtalt i skriftelige kilder, selv om han ikke var keiser eller konge. Det er stort sett de som blir omtalt i skriftlige kilder, sier Thuesen.

LES OGSÅ: Paven går god for likkledet i Torino

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter